Marktnieuws

Jarenlang leek het voor third party logistics providers onhaalbaar om hun logistieke operaties, al dan niet gedeeltelijk, te automatiseren. Als gevolg van onder andere de korter wordende contracten en de krappe marges stond een investering in automatisering gelijk aan zelfmoord. Althans, zo leek het. Aan die gedachtegang lijkt nu een einde te zijn gekomen. 3PL’ers zien steeds vaker in dat ze juist door automatisering de concurrentieslag kunnen winnen, constateert Mattijs Smits van Swisslog. Smits behaalde een mastergraad in Industriële Wetenschappen en Supply Chain Management en heeft meer dan vijftien jaar ervaring in logistieke automatisering.

Geen revolutie, maar een evolutie

Er zit een stijging in nieuwe automatiseringsaanvragen vanuit 3PL’ers. Hoewel het in het verleden eerder uitzondering dan regel was voor deze sector om te investeren in automatisering, is de ontwikkeling tóch eerder een evolutie dan een revolutie. In theorie zijn veel logistiek dienstverleners namelijk al langer bezig met automatiseringsvraagstukken. Alleen de stap naar de praktijk werd tot voor kort zelden gezet. Daar lijkt nu verandering in te komen. De afgelopen jaren realiseerde bijvoorbeeld Swisslog al succesvolle automatiseringsprojecten bij onder andere DB Schenker, Versteijnen, Rhenus en XPO Logistics.

Twee groepen

In dit kader kunnen er twee groepen 3PL’ers worden onderscheiden. Enerzijds zijn er dienstverleners die een sterke band hebben met hun eindklant en door de jaren heen een hechte, langdurige vertrouwensband hebben opgebouwd. Vanuit die vertrouwensband wordt er meer en meerm als echte partners, gekeken hoe logistieke processen op de meest effectieve wijze kunnen worden ingericht. Dan blijkt automatisering vaak uitkomst te bieden. Anderzijds zijn er 3PL’ers die zich in een niche begeven, of een proces hebben dat optimaal is voor de inzet van bijvoorbeeld een AutoStore-systeem, of dat is toegespitst op de handling van grote stromen full pallets. Ook zij kunnen met behulp van automatisering de efficiency verbeteren en hun concurrentiepositie verder versterken.

Mattijs Smits.

Meerdere redenen

Aan de toenemende interesse van 3PL’ers in warehouse-automatisering liggen meerdere redenen ten grondslag. Sinds de economische crisis zijn bedrijven, ook in de logistieke dienstverlening, anders gaan kijken naar hun processen. Logistieke operaties zijn onder de loep gelegd en waar mogelijk geoptimaliseerd. Daarbij komt dat het steeds lastiger wordt voor 3PL’ers om aan goed en gemotiveerd personeel te komen. Zeker als zij op een hotspot zijn gevestigd, zijn er vaak geen handen beschikbaar. Aan de andere kant blijft er uiteraard wél de behoefte aan nieuwe efficiencyslagen. Voor steeds meer 3PL’ers wordt het makkelijker om een business case voor automatisering rond te krijgen en budget vrij te maken.

Flexibel en modulair

Daarnaast spelen de automatiseringsoplossingen zelf spelen een rol. Systemen zijn vaak modulair opgebouwd, zodat ze ‘op de groei’ kunnen worden geïmplementeerd. Bovendien worden de oplossingen steeds flexibeler. Voorheen was flexibiliteit een van de meest gehoorde argumenten om niet voor automatisering te kiezen. Met een automatisch systeem zou je als bedrijf minder flexibel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Die vlieger gaat tegenwoordig niet meer op.

Het AutoStore-systeem is bijvoorbeeld modulair opgebouwd volgens gangbare euro-afmetingen. Flexibiliteit is dan geen obstakel. Met het systeem kunnen 3PL’ers opslag en picking sneller en efficiënter uitvoeren en pallet- en pakketleveringen vanuit één locatie afhandelen. Bovendien is het modulaire concept eenvoudig uit te breiden. Mocht er meer transport nodig zijn, dan kunnen er meer robots worden ingezet. Als de pickcapaciteit omhoog moet, kunnen er extra werkstations gerealiseerd worden. En als er meer goederen opgeslagen moeten worden, kan heel eenvoudig het grid worden uitgebreid, zodat er meer bakken kunnen worden opgeslagen.

Zo blijven een hoge productiviteit, een hoge efficiency én een optimale service naar de klant gewaarborgd. Ook het CarryPick-systeem is modulair, schaalbaar en flexibel inzetbaar. Dat maakt de total cost of ownership voor 3PL’ers heel aantrekkelijk. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden om (deel)processen te automatiseren.

Kennis cruciaal

Voor 3PL-ers die (delen van) hun logistieke operatie willen automatiseren, is kennis van zaken onmisbaar, bijvoorbeeld om een beeld te krijgen van het kostenplaatje, of om de performances te bepalen. Een vakkundige automatiseringspartner is dan zeker van toegevoegde waarde.

Swisslog

Swisslog ontwerpt, ontwikkelt en levert automatisering voor vooruitstrevende gezondheidssystemen, warehouses en distributiecentra. Swisslog biedt geïntegreerde oplossingen: van advies tot ontwerp en van implementatie tot lifetime klantenservice. Er zijn 2500 mensen bij het bedrijf in dienst en zij werken voor klanten in meer dan vijftig landen.

https://twitter.com/WarehouseTotaal/status/1143043577494290433
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven