Magazijnautomatisering

De Zweedse supermarktketen Axfood laat een nieuw distributiecentrum bouwen in Stockholm. De automatiseringsoplossingen voor dit dc worden verzorgd door de Duitse systeemleverancier Witron.

Axfood kondigde in oktober 2018 aan een hooggeautomatiseerd dc te willen vestigen in de hoofdstad van Zweden en in 2023 moet deze site volledig operationeel zijn. Het dc zal de magazijnen in Jordbro, Borlänge, Årsta, Örebro, Skellefteå en Sätra vervangen en de capaciteit zal in totaal met circa 40 procent toenemen.

Voor de periode 2019-2023 gaat het om een investering van 240 miljoen euro.

Hybride distributiecentrum

Volgens Axfood wordt dit logistieke centrum ‘een van de grootste en modernste van Europa voor de distributie van boodschappen aan zowel winkels als aan e-commerceklanten’. 

In een interview met Warehouse Totaal vertelde Jack Kuypers, vicepresident Noordwest-Europa bij Witron, eerder al dat hij verwacht dat dergelijke ‘hybride warehouses’ de toekomst hebben in de logistiek. 

“Ik vind het niet gek dat de vraag naar hybride dc’s stijgt Als je heel flexibel meerdere klantdistributiekanalen kan verzorgen, levert dat efficiëntere voorraden op.” 

Puzzel is compleet

Klas Balkow van Axfood is blij dat het contract met Witron getekend is. “Alle belangrijke stukjes van de puzzel voor de voortgang van de bouw van ons sterk geautomatiseerde logistieke centrum buiten Stockholm hebben we nu binnen.”

Balkow verwacht dat Axfood nu ‘flexibeler, efficiënter en duurzamer’ kan werken: “Met deze investering zetten we een belangrijke stap in de toekomst en versterken we de concurrentiepositie van de gehele Axfood-familie.”

Groot in foodsector

Witron is een solution provider uit het Beierse Parkstein. In het boekjaar van 2018 noteerde Witron een omzet van 546 miljoen euro. Het bedrijf heeft ongeveer 3500 mensen in dienst en op het hoofdkantoor werken meer dan 1500 mensen.

Bijna zeventig procent van de orders bij Witron kwam de laatste jaren uit Europa en dertig procent uit Noord-Amerika. Daarbuiten groeit de belangstelling ook erg snel. Negentig procent van de bestellingen komt uit de retail- en distributiesector met een focus op food. 


Bijlagen

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven