Magazijnautomatisering

Warehousing webwinkels: uitbesteden of niet?

Logistieke Webshop van het Jaar Vente-Exclusive houdt geen voorraad aan en heeft een levertijd van gemiddeld 12 dagen

Elke webwinkel staat vroeg of laat voor het dilemma: besteden we de warehousing uit of niet? De drie genomineerden voor de award Logistieke Webshop van het Jaar hebben om uiteenlopende redenen verschillende keuzes gemaakt en zijn daarmee succesvol. Alleen over de warehouse-operatie van de uiteindelijke winnaar Vente-Exclusive was de jury onverdeeld enthousiast, met name vanwege de intensieve samenwerking met de logistiek dienstverlener.

Coolblue prakkiseert niet over uitbesteding van warehousing. De online elektronicawinkel heeft twee distributiecentra in eigen beheer, één in Capelle aan den IJssel voor kleine artikelen en één in Tilburg voor grote artikelen zoals koelkasten en wasmachines. “De klant is voor ons het allerbelangrijkste”, vertelt CEO Pieter Zwart tijdens de verkiezing Logistieke Webshop van het Jaar. “Ik wil geen 99 procent leverbetrouwbaarheid, maar 100 procent. Dan is uitbesteden lastig. Gesprekken met logistiek dienstverleners monden altijd uit in discussies over service levels. Webwinkels en logistiek dienstverleners hebben op dat vlak per definitie tegengestelde belangen, en daarover wil ik niet in discussie.”

Schaalbaarheid

Voor HelloFresh ligt uitbesteding voor de hand. Deze webwinkel levert zijn klanten eens per week een doos met verse levensmiddelen op basis van recepten en in porties die zijn afgestemd op de omvang van het gezin. Klanten hebben tot uiterlijk woensdagavond de tijd om te kiezen uit de aangeboden recepten van HelloFresh. Op donderdagochtend worden de benodigde artikelen ingekocht, waarna ze in het dc van Leen Menken worden verpakt en op zaterdag, zondag, maandag of dinsdag worden afgeleverd. Het bedrijf heeft dus maar een beperkt deel van de week behoefte aan een distributiecentrum.

“Het eerste jaar hebben we de logistiek zelf gedaan en dus letterlijk zelf alle dozen ingepakt en verzonden. Dat is erg belangrijk geweest om exact te snappen wat de uitdagingen op logistiek gebied zijn, maar uiteindelijk hadden we snel door dat andere partijen beter zijn op dit gebied”, verklaart CEO Maartje Frederiks van HelloFresh.

Ook voor Vente-Exclusive − uitgeroepen tot Logistieke Webshop van 2014 − is uitbesteding logisch. Het Belgische bedrijf verkoopt overstock van A-merken zoals Desigual, Marlies Dekkers, Björn Borg, Philips en Villeroy & Boch en is dus afhankelijk van de artikelen die bij deze leveranciers op de plank blijven liggen. “Vandaag krijgen we misschien 2.000 items binnen, morgen 20.000. Het grote voordeel van uitbesteding is de schaalbaarheid, zodat we snel kunnen groeien. Daarnaast kunnen we gemakkelijker pieken opvangen”, vertelt Tobias Tousseyn, head after-sales & logistics bij Vente-Exclusive.

Co-engineering

CEO Pieter Zwart van Coolblue: “Webwinkels en logistiek dienstverleners hebben op het gebied van servicelevels tegengestelde belangen”
CEO Pieter Zwart van Coolblue: “Webwinkels en logistiek dienstverleners hebben op het gebied van servicelevels tegengestelde belangen”

De jury, onder leiding van TNO-consultant Egbert Guis, was alleen onverdeeld enthousiast over de wijze waarop Vente-Exlusive zijn warehousing heeft georganiseerd. Met name de intensieve samenwerking met logistiek dienstverlener Katoen Natie sprak hem aan.

“Er is daadwerkelijk sprake van co-engineering, zoals blijkt uit de houten inpaktafels en karren die voor deze operatie helemaal op maat zijn ontwikkeld. Bovendien investeert Vente-Exclusive nadrukkelijk in training van de medewerkers, zodat iedereen snapt wat de consequenties van zijn handelen zijn.”

De beide warehouses van Coolblue kunnen efficiënter, concludeert de jury. “De inrichting is niet spraakmakend en kan met mechanisering nog efficiënter”, aldus Guis. Ook in het distributiecentrum van Leen Menken, de logistiek dienstverlener van HelloFresh, zijn verbeteringen mogelijk. “De productiviteit is weliswaar hoog, maar de aansturing en ergonomie kan worden verbeterd. Daarvoor zijn ook al plannen in ontwikkeling”, vertelt Guis.

HelloFresh liet zien dat de beschikking over een temperatuur-gecontroleerd, fijnmazig distributienetwerk belangrijk is voor het proces in het warehouse. “Omdat onze dozen alleen met geconditioneerde bestelbussen worden afgeleverd, beperken we de hoeveelheid extra handling in het warehouse en hoeven we niet te investeren in geïsoleerde verpakkingen”, stelt Olaf Vreeburg, head of operations bij HelloFresh.

Geen voorraad

Wat Vente-Exclusive en HelloFresh gemeen hebben, is dat ze allebei geen voorraad aanhouden. HelloFresh weet op woensdagavond precies hoeveel het de volgende ochtend moet inkopen en houdt dus nooit vlees, vis of groenten over. Ook Vente-Exclusive koopt pas in nadat klanten een artikel hebben gereserveerd. Het gevolg is dat de gemiddelde levertijd maar liefst 12 dagen bedraagt, maar klanten accepteren dat vanwege de kortingen tot 70% die de webwinkel op merkartikelen geeft. “Door dit concept zijn de risico’s beperkt, hoeven wij geen voorraad aan te houden en kunnen we ook de kosten laag houden”, vertelt Tousseyn.

Ook het aantal teruggestuurde artikelen is relatief laag, met name omdat Vente-Exclusive de retourkosten gewoon doorberekent aan de consument. “Wel bieden we onze klanten de mogelijkheid om retouren onderling te ruilen. Als de broek van de ene klant een maat te groot en van de andere een maat te klein is, kunnen wij ze bij elkaar brengen”, aldus Tousseyn.

Uit het publiek kwam de vraag hoe Coolblue omgaat met zijn voorraden. Als de klant centraal staat en de doelstelling qua leverbetrouwbaarheid op 100% ligt, lijken hoge voorraden immers een onontkoombaar gegeven. Pieter Zwart gaf weinig prijs over zijn voorraadstrategie, maar wekte de indruk niet met onverkoopbare wasmachines of tv’s te blijven zitten. “Ik weet zeker dat we alleen maar artikelen op voorraad hebben die we ook weer verkopen.”

Mini-fulfilmentcenter

Een relatief onbekend concept voor het afhandelen van internetorders is ship-from-store: orders verzenden vanuit winkels. Dat betekent dat winkelpersoneel op rustige momenten orders verzamelt, verpakt en verzendt, waarna de consument zijn bestelling thuis ontvangt. In Nederland maakt onder meer Aktiesport gebruik van dit concept. Cruciaal is een goed systeem dat de orders toewijst aan winkels waarin de bestelde artikelen daadwerkelijk op voorraad liggen. Winkels worden op deze manier mini-fulfilmentcenters.

Ebay Enterprise toonde tijdens het evenement Logistieke Webshop van het Jaar een platform dat winkels ondersteunt bij het afhandelen van online orders. Een van de gebruikers is de internationaal opererende winkelketen Peak Performance: “Een belangrijk voordeel is dat we de extreme maten die anders blijven liggen, nu toch kwijtraken”, vertelt een winkelmanager in München op Youtube.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

TEST
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven