Magazijnautomatisering

Karl Högen kent de vraag maar al te goed: ‘Wat doet WITRON op het gebied van micro-fulfilment?” Steeds meer klanten uit de Verenigde Staten en Canada, en ook uit Europa stellen hem deze vraag op beurzen voor de industrie of bellen hem erover op. De concurrentie legt veel nadruk op dit onderwerp. “Ik begrijp de klanten wel. Iedereen is op zoek naar een oplossing voor hun e-commerce business. Maar ik geloof niet dat efficiënte automatisering mogelijk is in de winkel of in een klein magazijn voor e-commerce producten. Het is beter als het “moederschip”, het centrale magazijn, slimmer wordt en een centrale rol speelt. Robots zijn in de afzienbare toekomst nog niet in staat op een economisch verantwoorde manier in de winkel tomaten te picken.”

Een automatisch klein magazijn achter de toonbank is economisch niet haalbaar. Voor de meeste bedrijven is het alleen al vanwege de service- en onderhoudskosten niet winstgevend. Bovendien: “De medewerkers moeten de geleverde pallets afladen, dozen openen en artikelen verpakken, opslaan, picken en weer inpakken. Dit vergt een enorme inspanning en hoe moeten winkels de balans vinden tussen piekdrukte en gemiddelde drukte?”

Karl Högen: “Het gaat om transparantie en optimale benutting van de capaciteit van de leverancier, de transportmiddelen, het dc en de winkel, of in het geval van online verkoop, het hele traject naar de klant.”

Dergelijke processen zijn wel op kostenefficiënte en flexibele wijze mogelijk in een centraal omni-channel distributiecentrum. “De toonaangevende systemen zijn optimaal aangepast aan de complexiteit van de taak en zijn uiterst veelzijdig: levering via alle distributiekanalen vanuit één distributiecentrum, veranderende bedrijfsprocessen, zeer hoge doorvoercapaciteit, zowel in de winkel als online. De systemen hebben bovendien ingebouwde end-to-end toeleveringsketenkennis, zodat het distributiecentrum optimaal in het volledige logistieke netwerk van de klant past. Er zijn tal van combinaties mogelijk op het gebied van master- en voorraadgegevens, transportroutes e.d. – intern en extern – verticaal en horizontaal. Van leverancier tot distributiecentrum, via transport naar de winkel of de eindklant. Dit is bovendien een duurzame, toekomstbestendige oplossing met aanzienlijk minder overtollige goederen en afval doordat deze in het distributiecentrum geconcentreerd blijven”, aldus Karl Högen.

AIO als oplossing

Werkten de technici van WITRON tien jaar geleden niet aan automatisering van de schappen in de supermarkt? Er was toch een prototype in een supermarkt in de buurt van de WITRON-fabriek? “Dat was een ander plan. Het ligt nog op de plank, maar we hebben het hier over e-commerce. We kiezen voor een andere benadering.” Ons antwoord is AIO – All-in-One – en de eerste klanten, bijvoorbeeld Migros in Zwitserland, Axfood in Zweden en Coles in Australië hebben al vertrouwen getoond in deze oplossing. “We zijn ook in gesprek met andere Europese en Amerikaanse bedrijven.”

De benadering: de All-in-One oplossing zorgt voor de business in de winkel, de bevoorrading van winkels en e-commerce, helemaal tot aan de voordeur van de klant. Het bijzondere van AIO is het combineren van basistechnologieën tot één geïntegreerd systeem. Het is daardoor niet meer nodig om verschillende systemen te synchroniseren of om meerdere voorraden bij te houden. AIO stelt bedrijven door de aard van het systeem in staat flexibel te reageren op veranderingen in de markt. AIO zorgt voor de winkel- en de online business. De online business put uit dezelfde voorraad, maar heeft gescheiden inpakstations. Het systeem handelt processen die in een conventioneel distributiecentrum in afzonderlijke secties worden verwerkt, af in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem. Het resultaat: aanzienlijk betere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering. WITRON kondigt het einde aan van uitgebreide consolidatieprocessen.

Het einde van consolidatie

Een van de eerste klanten, Thomas Kissling van Migros Verteilbetrieb Neuendorf AG uit Zwitserland, vat het als volgt samen: “We willen schaalbaarheid in onze e-commerce-business.” Het systeem moet meegroeien met de klant. “De dagelijkse business kunnen bijhouden, flexibel reageren op veranderende vraag. Slagvaardigheid en schaalbaarheid, daar gaat het hier om.” Thomas Kissling ziet nog meer voordelen in automatisering. “Ergonomie – omdat zwaar fysiek werk verdwijnt. Duurzaamheid – door geringere transportbehoefte vanwege optimaal beladen vrachtauto’s en kleinere voorraad. En natuurlijk goede kostenefficiëntie door lagere verpakkingskosten per artikel.” De Zwitserse expert heeft geen behoefte meer aan micro-fulfilment.

Maar Högen wil nog een stap verder met zijn klanten. Hij wil het moederschip, het centrale magazijn, omvormen tot een platform. “We moeten meer communiceren met de klanten van onze klant – met de winkel. We kennen de lay-out van de winkel en de speciale aanbiedingen, maar de opslagruimte in de winkel is nog steeds een grote onbekende voor ons. We moeten gegevens en informatie van het centrale magazijn delen met de winkels en de vervoerders.” Het distributiecentrum speelt een centrale rol in de toeleveringsketen. Het wordt het platform, het brein van de gehele procesketen.

Het dc doet aanbevelingen

“We blijven ons richten op de winkels. De klant bepaalt de snelheid, er komt geen push-magazijn. Het distributiecentrum doet in de toekomst wel aanbevelingen aan de klant met voorstellen die de efficiëntie in het magazijn en het leveringsproces verbeteren, zowel voor bevoorrading van winkels als levering aan huis”. Daar twijfelt Karl Högen niet aan. “Het gaat niet om de push vanuit het magazijn, maar over transparantie en optimale benutting van de capaciteit van de leverancier, de transportmiddelen, het distributiecentrum en de winkel, of in het geval van online verkoop, het hele traject naar de klant.”

Tekst: WITRON

Meer informatie: Witron Engineering B.V.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven