Magazijnautomatisering

Desch Plantpak kiest voor een duurzamere interne transportvloot. Het bedrijf uit Waalwijk, dat jaarlijks een slordige twee miljard bloempotjes, bloembakjes, containers en trays produceert, heeft 10 elektrische vorkheftrucks uit de nieuwe TX-serie van UniCarriers in gebruik genomen.

De vorkheftrucks zijn uitgerust met NexSys-batterijen op basis van de TPPL-technologie (dunne platen uit zuiver lood) van EnerSys.

Desch Plantpak maakt folierollen uit granulaat die naar een tussenopslag in Waalwijk worden getransporteerd. Vervolgens worden ze naar verschillende productie-eenheden gebracht waar ze tot bijvoorbeeld bloempotten en kweektrays worden gevormd. 

Zijn deze producten eenmaal op pallets gestapeld en in folie gewikkeld, dan worden ze via een pendelwagen naar het magazijn vervoerd, dat op een steenworp afstand ligt. Van hieruit worden de goederen geleverd aan klanten over de hele wereld. 

‘Onmisbaar’

“Goed intern transport is voor ons onmisbaar”, zegt Cecile van Daalen, verantwoordelijke voor onder meer de logistieke activiteiten bij Desch Plantpak. 

Op de productievloer nemen de heftrucks de bevoorrading van de machines voor hun rekening. “Ook voor het laden en lossen van grondstoffen en het laden van de pendelwagens voor ons magazijn kunnen we niet zonder vorkheftrucks”, vult Bas Langenberg, werkvoorbereider Technische Dienst, aan. 

In het magazijn lossen de heftrucks de pendelwagens die de afgewerkte producten vanuit de productiefaciliteit aanleveren. Tevens verzorgen ze de in- en uitslag van de producten en de orderpicking.

Lees ook: transportconsortium Trans Lusia besloot om de nieuwe vloot te voorzien van vorkheftrucks met NexSys-batterijen van EnerSys.

12 nieuwe heftrucks

De leasecontracten van zowel de heftrucks op de productieafdeling als die van het magazijn liepen af, waardoor Desch op zoek moest gaan naar geschikte aanbieders van nieuwe interne transportoplossingen. Die vonden ze bij UniCarriers, dat in totaal 12 nieuwe heftrucks leverde: drie elektrische TX3-heftrucks met een laadcapaciteit van 1,6 ton en twee DX-verbranders (1,8 ton en 3,2 ton) voor de productieafdeling, en zeven elektrische TX4-heftrucks van 1,6 ton voor het magazijn.

Overstap naar elektrisch

De specifieke wensen verschillen aanzienlijk voor beide afdelingen. Op de productievloer is inzetbaarheid cruciaal. Om haar klanten korte levertijden te kunnen garanderen, staat Desch Plantpak erop om altijd uit voorraad te leveren. Zeker in het hoogseizoen ligt de lat hoog en wordt er veel gevraagd van de heftrucks. 

“Van januari tot en met mei draaien we op volle toeren en wordt er ook op zondag doorgewerkt. Tijdens die piekperiode zijn er soms wel 25 volle heftrucks tegelijk in de weer op het terrein”, legt Langenberg uit.

Heftruck draait 2.000 uur per jaar

Gemiddeld draait een heftruck op de productieafdeling van Desch zo’n 2.000 uur per jaar. Net omwille van die hoge inzetbaarheid vertrouwde het bedrijf tot voor kort volledig op LPG-trucks. De verbranders zijn haast continu inzetbaar. Als de LPG-tank leeg is, ligt er immers in een mum van tijd een nieuwe wisseltank op de heftruck en kan er weer worden doorgewerkt.

Toch wilde Desch voor de nieuwe vloot de overstap maken naar stille, emissievrije elektrische heftrucks. “Niet alleen omwille van die emissies”, legt Langenberg uit. “De operationele kosten voor elektrische voertuigen zijn lager dan die voor verbranders. Bovendien zijn de heftrucks minder storingsgevoelig.” 

De elektrische driewielers van 1,6 ton zijn bovendien compacter en wendbaarder dan de 1,8-tonners die voorheen werden ingezet. “Dat maakt de heftrucks lichter en energiezuiniger.”

Inzetbaarheid was cruciaal

De inzetbaarheid bleef uiteraard cruciaal. De productiefaciliteit heeft gewoonweg geen plaats voor een speciaal, duur laadstation. Om die reden, en ook vanuit veiligheidsoverwegingen, viel de keuze voor wisselbatterijen af. “We hebben ook gekeken naar lithium-ionbatterijen, maar dat is een erg recente technologie. Op dit moment zijn er niet voldoende referenties, waardoor we het risico niet wilden nemen.”

Op aanbeveling van UniCarriers en in samenwerking met batterijleverancier EnerSys koos Desch uiteindelijk voor de NexSys-batterijen. Net als de lithium-ionbatterijen maken de batterijen van 48 V / 625 Ah het mogelijk om tussentijds te laden, maar de NexSys-technologie is al langer beschikbaar.

Opladen tijdens koffiepauze

Langenberg: “Onze chauffeurs kunnen de heftrucks nu bijvoorbeeld tijdens hun koffiepauze opladen, zodat we de activiteiten gedurende de nodige uren kunnen blijven voortzetten. 

Om (tussentijds) laden van de batterijen zo snel en eenvoudig mogelijk te laten verlopen, heeft UniCarriers de batterijstekker naar de op- en afstapzijde van de heftruck verplaatst.

Meer informatie: UniCarriers Netherlands B.V.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven