Corona

Eén virus, twaalf weken ‘hoogseizoen’ in de levensmiddelendetailhandel, zeven dagen werk per week, drie ploegen per dag, 20 procent meer werk per dag, tot wel 300 procent meer werk op topdagen, één technische uitval, vier zieke medewerkers, stagnerende bouwwerkzaamheden vanwege reisbeperkingen.

Dat zijn de cijfers van de coronapandemie gezien vanuit WITRON, solution provider uit het Beierse Parkstein met tevens kantoor in Venray.

Christian Dietl: “De automatiseringstechnologie van WITRON heeft een belangrijke bijdrage geleverd bij het voldoen aan de behoeften van onze klanten.”

Verschillende bedrijfstakken moesten alle activiteiten staken, de arbeidsduur verkorten en medewerkers vragen vakantiedagen op te nemen, en thuisonderwijs werd een realiteit voor vele gezinnen. Maar tegelijkertijd stonden supermarkten en aanbieders van distributiediensten voor enorme uitdagingen. Er waren zorgvuldig doorgerekende beslissingen, flexibele oplossingen en nauwe samenwerking nodig tussen alle partijen in de toeleveringsketen, leveranciers, distributiecentra, serviceaanbieders, winkels, om de bevolking ononderbroken van de basisbehoeften te blijven voorzien en knelpunten zoveel mogelijk te voorkomen.

Als Christian Dietl de cijfers van juni 2020 bekijkt, is hij trots op zijn collega’s die in vele distributiecentra overal in Europa en Noord-Amerika werken. “Samen met onze klanten hebben we de distributiecentra aan de gang gehouden; we hebben nog nooit zo’n toeloop meegemaakt. En dit was niet in één land, maar in de VS, Canada, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en de Benelux, overal waar we op locatie aanwezig zijn met onze service-teams en overal waar distributiecentra werken met onze automatiseringstechnologie OPM.”, aldus Christian Dietl, CEO van WITRON Services. En dan zijn er de bouwlocaties die deze weken langzamerhand weer worden opgestart. “Dat is ook een logistieke uitdaging voor ons. We hebben in Parkstein al transportbandtechnologie en besturingskasten gebouwd voor projecten in de VS en Canada, maar tot op de dag van vandaag is een aantal bouwlocaties gesloten vanwege quarantaine-eisen en landspecifieke reisbeperkingen.

Geautomatiseerde pickingsystemen van WITRON in distributiecentra van de levensmiddelendetailhandel.

Helden van het voorjaar

De coronapandemie is nog niet voorbij, dat weet Dietl. Na een buitengewoon voorjaar hadden hij en zijn teams dringend behoefte aan een paar dagen vrij om eens diep adem te halen en te ontspannen. Sinds juni is hij terug op kantoor en hij wrijft soms zijn ogen uit als hij de prestaties en het aantal ingrepen over de afgelopen maanden bekijkt. Het voorjaar van 2020 kent vele helden: verpleegkundigen, artsen, vrachtwagenchauffeurs, kassamedewerkers en vele andere beroepen, maar ook technici en order-pickers in de distributiecentra van grote supermarktketens. De mensen kochten tien tubes tandpasta in plaats van twee, en ook blikvoedsel, gemaksvoedsel, bakkersgist, zeep en toiletpapier werden schaars in veel supermarkten. Maar er waren nooit ernstige tekorten.

“Gedurende de maanden maart, april, mei en in de eerste helft van juni stelde hamstergedrag van consumenten ons voor grote logistieke uitdagingen. De drukste verkoopweken van het jaar, normaal gesproken rond de kerst- en paasdagen, werden ruimschoots overtroffen. Alle medewerkers, de technologie en de WITRON OnSite teams, bijvoorbeeld bij EDEKA in Hamm (Duitsland) stonden voor buitengewone uitdagingen. De automatiseringstechnologie van WITRON heeft dankzij de inzetbaarheid en prestaties een belangrijke bijdrage geleverd bij het voldoen aan de behoeften van onze klanten”, zegt Peter Bayer van Edeka Handelsgesellschaft Rhein-Ruhr. En niet alleen in Duitsland, maar in de hele wereld worstelde de detailhandel met enorme bestelvolumes. Bij Rema in Noorwegen was het volume bijvoorbeeld vier keer zo hoog als vorig jaar. En onze Noorse klanten vertrouwden ook op de automatisering van WITRON.

Zeer flexibele service-teams

De uitspraken van klanten onderstrepen de competentie van de WITRON OnSite teams en tegelijkertijd ook de efficiëntie van de WITRON-technologie. “We hebben in deze periode slechts één belangrijke technische storing gehad in de 75 levensmiddelendistributiecentra over de hele wereld die met onze OPM-technologie werken”, zo herinnert Dietl zich terwijl hij door de grafieken bladert. “Ondanks dat we de systemen op vol vermogen of zelfs daarboven moesten laten draaien.”

De binnensteden in Europa liepen leeg en de verkopen in de winkels namen toe. Ondertussen draaiden de distributiecentra op volle kracht en werden automatisering en ook de medewerkers in de distributiecentra nog belangrijker. Vrachtwagenchauffeurs mochten de distributiecentra niet meer binnen en het personeel in de centra moest de ontvangen goederen verwerken. “Nieuw personeel was natuurlijk buiten bereik. We moesten onze teams herstructureren om besmettingen te voorkomen. We werkten daarom met kleinere onderhoudsteams en voerden alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud aan de machines uit.” De teams hebben de onderhoudsachterstand in mei en juni alweer ingelopen. “We hebben veel geleerd over de maximale belasting van componenten en gebruiken deze kennis nu in onze toekomstige concepten.”

De technici van WITRON hebben in deze periode efficiënte concepten ontwikkeld om de systeemprestaties voortdurend hoog te houden maar we moesten tegelijkertijd de onderhoudsintervallen verlengen vanwege de beperkte gelegenheid voor onderhoud. “Onze cross-trained collega’s op locatie kunnen ook heel snel van rol wisselen, van systeemoperator naar onderhoudsmonteur en omgekeerd.” Flexibiliteit heeft geloond en loont nog steeds in tijden van corona. “Ik heb altijd gezegd dat we het beste team hebben omdat we in het distributiecentrum in Terrebonne EEN team zijn, met collega’s van Sobeys en van WITRON”, aldus Fabien Roy, Logistics Manager bij Sobeys in Canada.

Storingsvrije materiaalstroom, ondanks voortdurend hoge belasting.

Nog meer automatisering

Dankzij het consistente hygiëneconcept zijn er bij WITRON wereldwijd slechts vier medewerkers in de service-teams ziek geworden. We hebben hen heel snel kunnen isoleren. “We blijven in coronamodus werken en hanteren afstandsregels en vaste teams”, aldus Christian Dietl. Maar wat komt er na de crisis?

Automatisering komt tevoorschijn als winnaar van de pandemie. Dat is de overtuiging van grote bedrijven als Bosch, maar ook van middelgrote bedrijven, analisten en wetenschappers. In sommige bedrijfstakken komen toeleveringsketens met veel toegevoegde waarde terug naar Europa en de veiligheid van de toelevering wordt belangrijker. “We gaan naar glocalisering toe”, zoals Wolfram Senger-Weiss, voorzitter van de raad van bestuur van de logistieke service-aanbieder Senger-Weiss het in een recent interview uitdrukte.

Een analyse van Bosch stelt verder: de uitdaging hier is te voorkomen dat de logistieke kosten ongebreideld toenemen. Econoom Mark Carney spreekt in de Duitse krant Süddeutsche Zeitung over afnemende efficiëntie. Dit is te voorkomen. Het betekent dat automatisering en modularisering in magazijnen en distributiecentra sterk profiteren van de trend naar veiligere toelevering. In de toekomst moet opslagcapaciteit nog sneller vergroot en verkleind kunnen worden. Magazijnmanagement, transportbandtechnologie, vorkheftrucks en autonome transportsystemen (FTS/AGVs/AMR) moeten flexibel kunnen reageren. Dat geldt ook voor de service- en onderhoudsteams. De aanvoer van het magazijn moet snel zijn aan te passen aan nieuwe producten en nieuwe productieprocessen.

Daarbij komt nog de aanhoudende explosieve groei van e-commerce. Deze zakt ook tijdens de coronapandemie niet in, integendeel, e-commerce blijft maar groeien. Experts op het gebied van intra-logistiek hanteren verschillende strategieën. Flexibele omnichannel-oplossingen zijn doorslaggevend. Alle benaderingen hebben één ding gemeen: het belang van automatisering.

Maar voor Christian Dietl en zijn service- en onderhoudsteams staat corona voorlopig nog centraal. “De ziekte waart nog rond en houdt ons nog langer bezig, sociaal, economisch en technologisch. Het crisismanagement van WITRON blijkt te werken; de systemen draaien betrouwbaar met hoge beschikbaarheid, zelfs onder voortdurend hoge volume-eisen. De OnSite-teams rollen hun mouwen op en ondersteunen de systemen dag en nacht met grote inzet. Samen met onze klanten blijven we de uitdagingen met succes de baas.”

Meer informatie: Witron Engineering B.V.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven