Magazijnautomatisering

De Amerikaanse supermarktketen Kroger laat in Florida en in een van de oostelijke staten twee volledig geautomatiseerde magazijnen bouwen voor e-commerce. Over de exacte locaties en over de opleveringsdatums is nog niets bekend.

Kroger en Ocado, een Brits technologie- en online-levensmiddelenbedrijf, werken sinds mei met elkaar samen. Kroger nam voor ruim tweehonderd miljoen euro vijf procent van de aandelen van Ocado over en Ocado ging Kroger helpen bij het automatiseren van de magazijnen.

Kroger zal niet alleen gebruikmaken van de gerobotiseerde distributiecentra (zogeheten Customer Fulfilment Centres (CFC), red.) van Ocado, maar ook van diens datacenters, algoritmes, app-interface en andere toepassingen. De bedrijven spraken af om in de eerste drie jaar twintig locaties aan te wijzen om daar de dc’s te laten verrijzen.

Als eerste locaties zijn Monroe (Ohio) en Redmond (Washington) gekozen. Het dc in Monroe kost 48 miljoen euro en is 335.000 vierkante meter groot. Dat zijn meer dan 55 voetbalvelden. Hier komen nu dus locaties in Centraal-Florida en in een van de oostelijk gelegen staten bij.


Bekijk hier hoe de robotarm van Ocado een appel oppakt.

Wat maakt een dc van Ocado zo bijzonder?

Ocado begon in 2000 als online supermarkt en behaalde twee jaar geleden nog een jaaromzet van ongeveer 1,7 miljard euro. Men groeide daarnaast uit tot een toonaangevend technologiebedrijf daar Ocado als een van de eerste (online) supermarkten zijn eigen soft- en hardware-oplossingen besloot te ontwikkelen. In de dc’s van Ocado worden verpakte goederen volledig verwerkt door robots en kunnen ook groenten en fruit ‘voorzichtig’ worden behandeld middels robotarmen.

De samenwerking met Ocado moet Kroger helpen om de strijd op te voeren tegen e-commercebedrijf Amazon, dat een groeiend marktaandeel heeft in de online boodschappendiensten. “Dit is een nieuwe, belangrijke stap in de richting van het combineren van Krogers toewijding aan innovatieve en wereldklasse supermarktdiensten in combinatie met de unieke en toonaangevende technologie van Ocado”, aldus Ocado-topman Luke Jensen.

“Aangezien het Amerikaanse retaillandschap blijft veranderen, zullen deze distributiecentra een cruciale rol spelen in het helpen van Kroger om zijn klanten een superieure online-winkelervaring te kunnen bieden”, besluit Jensen. Kroger heeft momenteel bijna drieduizend supermarkten in de Verenigde Staten.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven