Magazijnautomatisering

CLS bestormt de Nederlandse markt. Het Italiaanse bedrijf, onderdeel van de Tesya-groep, houdt zich al bijna 70 jaar bezig met logistieke hardware en automatisering en onder de naam CLS iMation probeert CLS nu voet te krijgen aan de Nederlandse grond. Michele Calabrese gaat dit team aansturen. 

De Nederlandse tak van CLS gaat zich specifiek richten op ‘intelligent solutions for automation’, slimme oplossingen dus voor intralogistieke uitdagingen. Want, zo vertelt Calabrese, ‘automatisering van intralogistieke processen is de nieuwe missie’.

“Om deze reden heeft CLS een team van jonge ingenieurs samengesteld, digital native met sterke competenties op het gebied van mechatronica en logistiek. CLS iMation is gebaseerd op het idee om voortdurend op zoek te gaan naar bedrijven, vaak start-ups, die geavanceerde technologieën ontwikkelen die weer zijn gericht op flexibele, modulaire, schaalbare en winstgevende oplossingen voor de klanten.”

De recente projecten die CLS heeft uitgevoerd, zijn ‘geweldig’, aldus Calabrese: “We hebben verschillende succesvolle installaties gehad in Italië bij middelgrote bedrijven. Meestal hebben dit soort bedrijven geen specifiek personeel dat zich toelegt op de innovatie. Ze hebben ons het vertrouwen gegeven en hebben daardoor nieuwe automatische oplossingen kunnen introduceren. Ze bellen ons nog steeds voor verdere optimalisatie, en soms om nieuwe projecten te kopen.”

Waar haal je de meeste voldoening uit? 

“Mijn grootste voldoening komt van een corporate met een vestiging in België. Ze hebben een groot project voor ogen en momenteel werken we nog aan dit project. Ze boden ons aan om de processen te ontwerpen en om op basis daarvan een aanbesteding uit te voeren. Daar was ik heel trots op.”

“We hebben een eenvoudige methode ontwikkeld om de klanten bij de projecten te betrekken. Hiervoor maken we een duidelijke lijst met materialen, softwareontwikkeling en acties die moeten worden gedaan. Op die manier zal het project in korte tijd zonder stand-by succesvol en effectief zijn.”

Waarom heeft CLS specifiek voor de Nederlandse markt gekozen?

“Nederland is een van de meest ontwikkelde landen van Europa en staat bekend om zijn robuuste investeringen in digitalisering en automatisering om processen efficiënter te maken. De mensen zijn er doorgaans ruimdenkend, veeleisend en zijn gevoelig voor nieuwe technologie. Dit is voor ons een interessante uitdaging. Nederland is een plek waar zaken ongetwijfeld gemakkelijk op te starten zijn. Vergeet niet dat CLS iMation zijn competentie heeft gebaseerd op digitale processen. Zodra het bedrijf een lokale groei ondersteunt, beginnen we met personeel ter plaatse. Een organische groei is essentieel om klanten het juiste serviceniveau te bieden.”

Michele Calabrese: “Op korte termijn moeten we stevige relaties opbouwen met de Nederlandse klanten.”

Jullie werken regelmatig samen met startups en innovatieve logistieke automatiseringsbedrijven. Hoe zien die samenwerkingen eruit?

“Eigenlijk is CLS iMation een interne start-up. De onderneming heeft een lange geschiedenis in de material handling-industrie. Jonge en briljante ingenieurs worden ingehuurd om native digital mensen direct bij die projecten te betrekken. De erfenis uit het verleden wordt samengevoegd met de nieuwe technologie om op een andere manier oplossingen te vinden. In ons team zitten momenteel 10 mensen, waaronder ingenieurs en technici die bij het project betrokken zijn. We zijn van plan nieuwe mensen aan te nemen om de komende jaren constant te groeien.”

“We praten dagelijks met klanten en leveranciers op verschillende niveaus, en zoeken doelbewust naar nieuwe technologieën. We testen deze om echte toegevoegde waarde te leveren aan de klanten.”

Wat zijn jullie ambities in Nederland? Wat willen jullie bereiken? 

“Nederland is een van de meest interessante landen waar een innovatieve markt ontwikkeld kan worden. Op korte termijn moeten we stevige relaties opbouwen met de Nederlandse klanten. Het stelt ons in staat om a critical mass of installation te bereiken om een organische groei te ondersteunen. Daarna is het belangrijkste doel om zo snel mogelijk een robuuste productondersteuningsdienst te creëren. De digitale transformatie van het bedrijf zal dit proces sterk aandrijven zoals in de afgelopen 5 jaar.”

Wat voor effect heeft het coronavirus op jullie plan. Nu, en op de langere termijn? 

“Het corinavirus heeft veel activiteiten geblokkeerd, maar niet de gedachten. We hebben besloten die tijd te gebruiken om nieuwe innovaties te ontwikkelen en nieuwe projecten op te starten voor de BU iMation. Ik moet zeggen dat mijn team van ingenieurs zich helemaal niet heeft verveeld.”

“We investeren en onderzoeken grondig nieuwe toepassingen van robotica en AI op de intralogistiek. Het doel is om klanten die goederen behandelen in gestandaardiseerde en repetitieve operaties in staat te stellen deze automatisch te maken en de mankracht zich te laten focussen op activiteiten met een hoge toegevoegde waarde.”

“Simulatie van de intralogistische omgeving, ontwikkeling van software ter ondersteuning van material handling met automatische voertuigen en geavanceerde IoT zijn ook onderwerpen in een vergevorderd studiestadium. Nu we ook de lockdown-periode hebben benut, kunnen we de komende maanden echte innovatieve integratiediensten aan de markt leveren. Een goed voorbeeld van het omzetten van moeilijkheden in kansen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven