Magazijnautomatisering

TGW Logistics Group bestaat vijftig jaar en met TGW in de Benelux is de system integrator ook al vijf jaar actief op de Nederlandse en Belgische markt. Grote spelers als Picnic, Zalando, Conrad, Coop, Puma, Bol.com en Fource Logistics hebben hun logistiek geoptimaliseerd dankzij de systemen en totaaloplossingen van het van oorsprong Oostenrijkse TGW. En daar blijft het niet bij, voorspelt Project Sales Director Jan-Willem Klinkenberg: “Automatisering is geen vraag meer, maar een must geworden.”

De toenemende onvoorspelbaarheid met meerdere en hogere pieken in de logistieke operatie, de schaarste op de arbeidsmarkt en de eisen van de consument dwingen bedrijven om hun logistiek anders in te richten, stelt Klinkenberg: “Het moet schaalbaar, flexibel en modulair zijn. Onze systemen bieden passende oplossingen om logistieke operaties hierbij te ondersteunen.”

Spelers zoals Picnic en Bol.com gaan met jullie in zee. Maakt dat trots?

“Dat zijn jonge en dynamische bedrijven die zelfsturende teams hebben en in staat zijn om continu te blijven doorontwikkelen. Het zijn professionele platformen en voor TGW is het prachtig om daarbij aan te haken en onze expertise toe te voegen. Tegenwoordig gaat het niet alleen meer om picking en packing maar zeker zo belangrijk is het proces van consolidatie en het versturen om de last mile belevering zoveel mogelijk te ontzorgen. In al die complexiteit is een holistische visie en aanpak nodig.”

Steeds meer bedrijven vragen zich af welke vorm van automatisering het beste bij hun logistieke operatie past, zegt Klinkenberg. Hij benadrukt echter dat het niet altijd nodig is om het gehele proces te automatiseren: “Als je het mechanisatievraagstuk afpelt en de operatie analyseert, dan kan het best zijn dat je eerst enkele processen automatiseert. Binnen TGW ligt de focus niet alleen op nieuwe projecten maar ook op het uitbreiden en aanpassen van geïmplementeerde systemen bij bestaande klanten. In de Benelux zijn we ingericht met een afdeling Life Time Service LTS Upgrade & Enhancement die dit kan ontwerpen en realiseren.”

In hoeverre is service belangrijker geworden? Bijvoorbeeld in coronatijd?

“Bij onze e-commerce-klanten zien wij de activiteiten op alle fronten toenemen. De aanwezigheid van een on-site serviceteam is hierbij van groot belang. Bijvoorbeeld in het dc van Bol.com hebben wij een serviceteam met eigen kantoor en werkplaats waardoor wij 24/7 in het hart van de operatie service kunnen bieden. Je merkt in coronatijd vooral dat bedrijven willen weten hoe zij onvoorspelbaarheden de baas kunnen blijven. Dat geldt ook voor ‘nieuwe’ fenomenen als Black Friday, Singles Day, Valentijnsdag en meer piekmomenten. Extra ondersteuning, betrouwbare service en analyse is dan van belang.”

De vraag naar shuttlesystemen neemt sterk toe. Het gevolg van de onvoorspelbaarheid van de markt?

“Shuttlesystemen zijn modulair, flexibel en schaalbaar. Je kunt een shuttlegang inrichten met 2 shuttles, maar ook met 60 shuttles. Je kunt de gevraagde snelheden daardoor laten meegroeien met de operationele activiteiten. Ons FlashPick-systeem (een goederen naar de man-oplossing) waarvan het shuttlesysteem met Stingray-shuttles het hart vormt, maakt het mogelijk dat we altijd wel een oplossing kunnen bieden. Vraagt de logistieke operatie om een opslag gedreven oplossing, dan kun je ook een automatisch mini-load warehouse inzetten tot wel 30 meter hoog. Door de hoogte goed te benutten, faciliteer je groei en efficiëntie op dezelfde vierkante meters warehouse.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven