Magazijnautomatisering
CargoPicker

Het lossen van stukgoed uit zeecontainers is geen sinecure. Het is voor medewerkers zeer arbeidsintensief en eentonig werk. Omdat het weinig motiverend werk is, zijn bedrijven vaak aangewezen op laaggeschoold personeel en hebben ze te kampen met veel personeelsverloop. En dat terwijl de prestatiedruk toeneemt.

De doorlooptijden moeten worden gehaald, bedrijven moeten flexibel opereren en ze dienen rekening te houden met ergonomische factoren en duurzaam inzetbaar personeel. De markt was dan ook al jaren op zoek naar een oplossing om het rendement te verhogen waardoor de prijs per product of per eenheid zou dalen. De CargoPicker van Maproloc Systems voorziet in die behoefte.

Cargopicker is dc-proof

De CargoPicker is het begin van het losproces en is te koppelen met elk denkbaar transportsysteem voor vervolgtransport naar een sorteer- of palletiseerlocatie. Ook het scannen of controleren van producten kan synchroon lopen met het aftransport. De CargoPicker kan dus breed worden ingezet bij een grote verscheidenheid aan goederen in elk magazijn. Anton Adelerhof, eigenaar van Maproloc Systems, wilde dat zijn CargoPicker tegemoet zou kunnen komen aan alle eisen uit de markt: een gemechaniseerde oplossing met een enkele operator, hoge flexibiliteit, betrouwbaar, snel, multifunctioneel en dat alles tegen een scherpe prijs. “Na vijf jaar intensief onderzoek, ontwikkelen, engineeren en testen is de eerste CargoPicker gereed voor de markt. Ik ben trots op dit resultaat.” “We hebben ons niet gefocust op hightech, want we maken gebruik van bestaande technieken. De CargoPicker is niet complex, maar mede door de modulariteit is-ie wel uniek. Dat biedt grote voordelen voor klanten met een wisselend productaanbod. Daarin ligt ons onderscheid. Maatwerk blijft beperkt waardoor de prijzen scherp kunnen blijven.”

Het lossysteem is geschikt voor alle soorten stukgoed, langgoed uitgezonderd. 

Volop steun

Maproloc Systems is opgenomen in het Dinalog Incubatorprogramma van TKI Dinalog. In dat programma worden innovatieve logistieke oplossingen ondersteund. Die steun varieert van financiële hulp tot toegang tot een groter netwerk en van ondersteuning bij presentaties tot deelname aan innovatiepleinen op beurzen. In 2018 haakte Port of Amsterdam aan, het havenbedrijf van Amsterdam. Adelerhof: “Port of Amsterdam heeft ons gesteund in de laatste fase van de ontwikkeling.”

400 zakken koffie

De focus van de CargoPicker lag op de handling van jute zakken cacao- en koffiebonen met een gewicht van 75 kilo. Deze zakken worden door de telescopische arm opgepakt met een slim grijpersysteem. Via gekoppelde conveyors worden de zakken vervolgens in de juiste oriëntatie aangevoerd naar het einde van de container. De producten hoeven dus niet te worden opgetild en kunnen snel worden afgestapeld en afgevoerd. Zo kunnen er minimaal 400 koffiezakken per uur worden gelost. Momenteel wordt er ook een grijper ontwikkeld voor de handling van dozen. Straks kan een hele rij dozen in één cyclus worden afgestapeld.

Laaddock is niet nodig

Bedrijven die geen laaddocks hebben, kunnen ook met de CargoPicker lossen. Vanaf de vloer kan de container namelijk met een oprijplaat worden ingereden. Ook snel naar een locatie vervoeren gaat eenvoudig, want de compacte CargoPicker kan in een 20ftcontainer worden vervoerd. Het is zelfs mogelijk om direct vanuit de transportcontainer stukgoedcontainers te lossen die als het ware aandokken als bij een laaddock, ook als de containers op een chassis staan. Momenteel wordt de eerste marktrijpe versie van de CargoPicker in een pilot in de Amsterdamse haven ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven