Magazijnautomatisering

Handheldapparaten met barcodelezers falen gemiddeld 1,2 keer per jaar en het duurt 3,1 dagen om ze te repareren of te vervangen, blijkt uit onderzoek van Panasonic.

Storingen van handheld mobiele computers zijn niet alleen frustrerend voor bezorgers, magazijnmedewerkers, winkeliers en hulpverleners in Nederland, maar kosten de bedrijven ook geld. Gemiddeld falen de handheld mobiele computers met barcodelezers 1,2 keer per jaar en duurt het 3,1 dagen om ze te vervangen of te repareren. Dit zeggen respondenten in het onderzoek dat door Opinion Matters namens Panasonic Toughbook is uitgevoerd.

Gemiddeld gaf meer dan 76% van de werknemers aan dat hun handheldapparaat vaker faalde dan andere technologische apparaten die ze gebruikten. Werknemers zijn hier zelf echter ook debet aan. Respondenten meldden namelijk dat de schade aan apparaten werd veroorzaakt door een grote verscheidenheid aan problemen, van vallen en morsen, tot blootstelling aan vrieskou of extreem hete omstandigheden, tot zelfs het overrijden van het apparaat door voertuigen.

Problemen veroorzaakt door:      

Laten vallen van het apparaat: 50%

Achterlaten in een warme omgeving: 33%

Laten vallen in water: 27%

Overreden door een voertuig: 26%

In contact komen met een vloeistof: 23%

Abrupt stoppen met werken: 19%

Achterlaten in een koude omgeving:16%

De meest voorkomende schade als gevolg van deze ongevallen varieerde van problemen met de batterij, knoppen en aanraakschermen tot storingen in de barcodelezer.

De belangrijkste problemen waren:    

Batterijproblemen: 42%

Touchscreenproblemen: 37%

Apparaat functioneerde niet optimaal: 30%

Defecte barcodelezer: 27%

Knoppen stopten met werken: 26%

Kapot scherm: 24%    

Zelfs toen hun apparaten effectief werkten, vonden mobiele werkers ze nog steeds frustrerend. De meest vervelende zaken aan hun draagbare apparaat waren:

Trage of inaccurate barcode: 27%

Te zwaar: 15%

Onbruikbaar met handschoenen: 14%

Slecht ontworpen: 13%

Zwakke batterijlevensduur: 10%

Slechte schermgevoeligheid: 8%

De ontwerpverbeteringen die zij graag zouden willen zien bij hun handheldapparaten waren:

Hand- of schouderriem: 34%

Anti-kraslaag: 32%

Eenvoudig schoon te maken: 28%

Duidelijk zichtbaar scherm: 23%

Thermisch reflecterende coating: 22%

Schuimverpakkingssysteem: 22%

Als deze verbeteringen werden doorgevoerd en ze hun perfecte handheldapparaat hadden, verwachtten de werknemers een enorme verhoging van de productiviteit. Werknemers schatten in dat ze gemiddeld 43% productiever zouden zijn.

Jan Kaempfer, General Manager Marketing voor Mobile Solutions Business Division – Europa, zegt: “Er kan geen twijfel bestaan over het feit dat mobiele werknemers gefrustreerd zijn over het werk met hun huidige handheld mobiele computers. Naast de demotivatie van het personeel, hebben deze problemen een enorme impact op de kosten en de klantenservice van de bedrijven.”

“De tijdsdruk is hoog in de bedrijfssectoren waar deze barcodescanners worden gebruikt. De werkomgeving is ook vaak moeilijk, wat een impact heeft op het aantal ongevallen met apparaten en het aantal defecten. Als gevolg daarvan is het belangrijker dan ooit dat kopers van technologie de ontwerpfactoren voor apparaten begrijpen die de grootste invloed hebben op hun personeel en hun bedrijf – ergonomisch ontwerp, robuuste bescherming en technologiedifferentiatie zoals verwisselbare batterijen en zichtbare schermen bij daglicht.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven