Magazijnautomatisering

Trucks in het warehouse worden steeds meer beschouwd als waardevolle bronnen van data. Een digitaal vlootbeheermanagementsysteem is in staat om de interne logistieke operatie efficiënter, goedkoper en veiliger te laten verlopen. 

Vlootbeheersoftware geeft cijfermatig inzicht in het gebruik en gedrag van de diverse magazijntrucks tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Daarmee kan het management van een warehouse of dc pro-actiever bijsturen als er sprake is van een bepaald probleem met de vloot. Bijvoorbeeld wanneer een truck overmatige slijtage vertoont of vaak in storing staat. Of wanneer een truck relatief veel schade heeft opgelopen en het onduidelijk is waardoor dat precies is veroorzaakt. Maar de problematiek kan ook dieper liggen en gerelateerd zijn aan een inefficiënte inzet van (een deel van) de vloot. Bijvoorbeeld dat er te veel trucks worden gebruikt voor de warehousingprocessen.

Een vlootbeheermanagementsysteem bestaat uit een hardware -en softwaregedeelte. De telematicabox in de truck registreert het gebruik en gedrag van de truck en communiceert deze ruwe data via een SIM-kaart naar de software-omgeving. De beheerder kan deze gegevens vervolgens analyseren en daarop actie ondernemen.

Onderbuikgevoel

Jungheinrich is één van de leveranciers van material handling equipment dat is uitgerust met een vlootbeheermanagementsysteem. Dit product levert Jungheinrich sinds tien jaar. Daarvoor bestond een dergelijk systeem niet en hadden logistiek dienstverleners en verladers geen inzicht in het gedrag en gebruik van de truckvloot. “Alles ging op onderbuikgevoel. Met als gevolg dat bedrijven voor onverwacht hoge onderhoudskosten kwamen te staan omdat de truck sneller was versleten. Of dat de schades aan de vloot onevenredig hoog opliepen zonder de oorzaak en tijdstip te kennen. En logistiek dienstverleners en verladers meenden altijd dat er te veel trucks werden ingezet omdat de operationele kosten te hoog waren, maar daar kom je pas achter op het moment dat je daadwerkelijke gebruiks -en gedragsdata kan analyseren”, zegt Rutger Schins, teammanager after sales accounts bij Jungheinrich. In die functie houdt hij zich onder meer bezig met de ervaring van klanten met het vlootbeheermanagementsysteem.

Het online dashboard van ISM-software met onder meer het aantal bedrijfsuren van een voertuig.

Snel terugverdiend

De laatste jaren heeft ook de logistiek het nut van verzamelen en analyseren van big data ingezien. Digitaal vlootbeheermanagement maakt deel uit van deze trend. Dat merkt Schins ook aan de afzet van ISM-software en met telematica uitgeruste trucks: “Klanten realiseren zich dat de investering in een vlootbeheermanagementsysteem dikwijls binnen twee jaar al wordt terugverdiend door reductie van schade- of onderhoudskosten en een efficiëntere inzet van de vloot. Dat is dus erg aantrekkelijk.”

Een investering in een vlootbeheermanagementsysteem betaalt zich vaak binnen twee jaar terug.

Kostenreductie en verkeersveiligheid

Volgens Schins zetten logistiek dienstverleners en verladers vlootbeheermanagement vooral in vanwege een betere verkeersveiligheid in het warehouse en reductie van operationele kosten en truckschades. Ze kunnen de ISM-software koppelen aan het ERP-systeem waardoor operators precies zien hoe vaak en hoe lang de truck is gebruikt voor een bepaalde order. Zo is het mogelijk om bepaalde KPI’s in te stellen om de inzet van de vloot nog efficiënter te benutten.

Schades en schokken van een bepaalde trucks worden in de software geregistreerd en tevens is zichtbaar wie de chauffeur op dat moment was. Daarmee heeft het management een instrument in handen om de chauffeur aan te spreken op zijn gedrag en de gebeurtenis. Schins: “Je haalt zo makkelijker de ‘zwarte schapen’ er tussenuit die onvoorzichtig met hun truck zijn omgegaan. Een truck presteert gewoon minder als hij vaak schokken of aanrijdingen heeft gehad en daardoor vaker in storing staat. Daar kun je een chauffeur op een rustige manier mee confronteren tijdens een functioneringsgesprek.”

In één oogopslag alle relevante data over het vlootbeheer.

Minder schades en stilstand trucks

Het systeem van Jungheinrich werpt zijn vruchten af, hoort Schins tijdens bezoeken aan klanten. Truckchauffeurs worden voorzichtiger wanneer zij weten dat het rijgedrag gecontroleerd wordt. Ook hoort Schins van klanten dat schades aanzienlijk afnemen en er minder onnodige stilstand optreedt. “Daarnaast begrijp ik dat er daadwerkelijk minder trucks worden ingezet om de logistieke operatie te voltooien. Qua onderhoud is men door gebruik en analyse van de ISM-software beter in staat om het onderhoud aan de trucks te plannen. Zo kan men bijvoorbeeld preventief onderhoud naar voren halen als je weet dat er een seizoenspiek zit aan te komen.”

Meer informatie: Jungheinrich Nederland Kuehne + Nagel N.V.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven