Magazijnautomatisering
Bron: Vereniging Logistiek Management

Er komt een tsunami van digitale innovatie op de wereld af. Die ontwikkeling maakt bedrijven angstig. Wat betekent deze vloedgolf van innovatie voor bijvoorbeeld logistieke bedrijven? En hoe ver moet je er eigenlijk in meegaan? De boodschap van Christian Kromme: maak gebruik van de digitale middelen, maar blijf menselijk.

Kromme was vijftien jaar actief als technondernemer, maar ging later aan de slag als spreker en futurist en schreef Humanification. In die bestseller vertelt Kromme hoe de technologie de mensheid zal drijven naar een meer betekenisvolle toekomst. Die boodschap gaf hij ook het publiek mee tijdens het Logistiek Management Congres van afgelopen woensdag.

Het Logistiek Management Congres droeg het thema ‘Smart Tech, Human Touch’ Tijdens het event werd ingezoomd op nieuwe technologieën, hoe ze toegepast (kunnen) worden binnen organisaties en op hoe kunstmatige intelligentie (AI) de interactie tussen mens en technologie zal veranderen én humaniseren. Naast Kromme waren ook bedrijven als Kien Logistics Management, Coolblue, Hollister, Tempo-Team en Fietskoeriers aanwezig.

“Het duurt misschien vijf of tien jaar, maar er komt een tsunami op ons af. Een tsunami van verandering en digitalisering”, vertelde Kromme. “Mensen gaan denken: heb ik mijn baan straks nog wel? Blijft mijn afdeling relevant? Bestaat ons bedrijf straks nog wel. Die gedachten zijn heel stressvol.”

Voor bedrijven is het zinvoller om júist gebruik te maken van technologieën, aldus Kromme. Hij wees op onder meer Spotify, Skype, Netflix en Google. “Die bedrijven hebben honderden miljoenen en soms miljarden mensen aan zich gebonden. Ze varen mee op de vloedgolf. Middels slimme technologieën kun je veel simpeler inspelen op menselijke behoeften.”

Disrupting

De wereld wordt disrupt en bedrijven worden disrupt, ofwel ontwricht. Zo zette Apple muziek op een iPod, maar de iPod werd weer disrupt door Spotify, dat veel meer muziek aanbood en niet via een draagbare speler, maar via een app. Hotels werden vervangen door Airbnb-verhuurders en zelfrijdende auto’s hebben invloed op autoschadebedrijven omdat slimme auto’s 99 procent minder schade veroorzaken dan mensen achter het stuur. “Het raakt elke industrie. De vraag is niet of, maar wanneer het gebeurt”, aldus Kromme.

Innoveren? Word niet bang!

Ook de logistiek lijkt dus te moeten reageren op nieuwe technologieën. En dat betekent dat bedrijven moeten innoveren. Kromme: “Maar je moet wel echt willen innoveren. Ga halfweg niet bang worden.” Worden mensen bang, dan keren ze in zichzelf, dan wordt er niet meer goed gecommuniceerd en worden ze minder creatief en innovatief. Met als gevolg dat problemen minder snel worden aangepakt. Dat kan een les zijn voor logistieke beslissers.

Kunstmatige intelligentie

De wereld staat voor ‘een tijdperk van disruptors’, constateerde Kromme: “Door middel van kunstmatige intelligentie zullen bedrijven van zichzelf leren en zichzelf ook aanpassen. We gaan ook naar bedrijven toe waar veertig miljoen mensen actief zijn en over tien jaar misschien wel een half miljard. Daardoor kunnen bedrijven beter aansluiten bij de behoefte.”

Technologieën kunnen problemen oplossen, maar veroorzaken zelf ook weer problemen. Zo verwees Kromme naar datalekken, fake news en privacy-issues. Ethiek zal dan ook centraler komen te staan. Net als soft skills, zoals empathie, compassie, bewustzijn en emotie. Want, zo legde Kromme uit, die eigenschappen zijn niet of nauwelijks te automatiseren. “Er zal meer aandacht komen voor zelfontplooiing, voor aandacht voor de ander.”

Soft skills

Omdat soft skills dus niet te automatiseren vallen, zullen ze stijgen in waarde, voorspelde Kromme: “Wil je relevant blijven in een wereld waarin machines en technologieën steeds sneller, efficiënter en goedkoper worden, dan moet je naar de soft skills kijken. Veel mensen zijn bang voor technologie, maar technologie gaat leiden tot een andere mindset. Technologie kan de mensen helpen om meer in hun passie te leven.”

De technologische ontwikkelingen zijn hoe dan ook niet te stoppen. Bedrijven kunnen hun ogen ervoor sluiten, maar verstandig is dat volgens de futuroloog niet: “Mensen introduceren een technologie of een ander idee vaak eerst bij de consument. Vervolgens bij de kleine bedrijven en daarna reageren de grote bedrijven. Ze zullen wel moeten.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven