Magazijnautomatisering
Airmen protection

Het ‘Amazon Effect’ heeft de e-fulfilment radicaal veranderd. Klanten stellen steeds hogere eisen aan de afhandeling van online bestelde producten. De gedachte is immers: als Amazon het kan, waarom andere e-commercebedrijven dan ook niet? Dat de logistiek hier een antwoord op moet formuleren, is geen nieuws meer. Maar hoe doe je dat? ‘Elastic Logistics’ zou een uitweg kunnen zijn. 

“In de plaats van lean krijgen we nu te maken met misschien een ander buzzwoord in de supply chain management: elastische logistiek”, schreef de website Logistics Bureau in januari 2018. Maar het blijft niet bij een zoemwoord. Veel bedrijven zien wat de voordelen zijn van het zijn van een elastisch bedrijf en kunnen zo veel beter inspelen op de steeds hogere verwachtingen van de klant. 

Wat is elastische logistiek?

Elastische logistiek verwijst naar de flexibiliteit die je als bedrijf binnen de eigen supply chain moet hebben om in een bepaalde periode aan de eisen vanuit de markt te voldoen. Ben je elastisch genoeg, dan krijg je meer grip op de kosten, het warehousemanagement, op de ruimte die je (nodig) hebt, op alle distributiekanalen, op de leveringen met een hoge prioriteit, en nog veel meer. 

Material Handling & Logistics voorspelde in 2017 al dat elastische logistiek een ‘revolutie’ wordt in de logistiek, omdat het concept bedrijven kan helpen om…

  • De klantervaring te verbeteren
  • De real-time zichtbaarheid van leveringen te optimaliseren
  • De bedrijfsprocessen met elkaar te verbinden
  • Wendbaarder en schaalbaarder te worden
Een AGV van Probotics.

Maar hoe wordt je eigenlijk elastisch? 

Iedereen zal het erover eens zijn dat technologie een grote factor speelt in het elastischer worden van bedrijven. Ga daarom na in hoeverre je concepten als kunstmatige intelligentie, machine learning, automatisering, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analyses kan integreren binnen jouw operatie. Alleen op die manier kun je nóg elastischer worden.

Want dat je elastisch moet zijn, dat staat vast. Logistics Bureau trok in januari 2018 een parallel met de bouw van het laatste militaire vliegtuig: “Zo’n vliegtuig kan alleen maar in de lucht blijven hangen door de ontelbare berekeningen en toevoegen die de ingebouwde flight augmentation computers (FAC) hebben gemaakt.”

3PL

Ben je elastisch, dan kun je beter inschatten of je genoeg ruimte hebt en of je een en ander misschien moet uitbesteden. Schroom daarom niet om in zee te gaan met 3PL’s. Deze derde partijen kunnen er juist voor zorgen dat je op tijd kunt blijven leveren terwijl je de kosten stabiel houdt. En hte intact houden van goede klantervaringen is cruciaal om te werken aan brand loyalty

TMS

Een andere manier waarop je elastischer kan worden, is het integreren van een transportmanagementsysteem (TMS). Die software ondersteunt de inkoop van transportdiensten, het berekenen van de optimale routes en de registratie en uitvoering van de transportplannen. Bovendien kan een TMS voorkomen dat het huidige personeelsbestand pieken niet meer aankan. 

“Elastische logistiek is waar de hele industrie naartoe gaat”, vertelde CEO Chris Barber van Grey Orange in juni aan Material Handling & Logistics.  Grey Orange is een leverancier van magazijnrobots en helpt bij het bouwen van geautomatiseerde en dus flexibele warehouses. Het bedrijf is momenteel bezig om ‘het eerste volledig geautomatiseerde en flexibele warehouse’ te bouwen. Waar dat dc komt te staan, is nog niet bekend. 

De nieuwe cobot van FANUC: de CR-15iA.

Personeel

Tot slot: personeel. Het blijft moeilijk om genoeg en geschikt personeel te vinden. Maar dat probleem is te tackelen als je banen creëert die interessanter en uitdagender worden en die voor de medewerker financieel dus ook meer opleveren. “De mens gaat met cobots werken. De mens wordt efficiënter en krijg tmeer ruimte om problemen op te lossen. Dat vinden ze veel interessanter en stemt ze tot meer tevredenheid”, aldus Barber. “Die banen zijn beter, betekenen voor de medewerkers meer en voegen meer waarde toe aan de organisaties.”

Ook voorkom je dat medewerkers sneller van de ene naar de andere werkgever hoppen. De cobots worden voorzien van kunstmatige intelligentie (AI) en/of machine learning. “AI stelt het warehouse in staat om de steeds hogere snelheid van de e-fulfilment bij te benen”, besluit Barber. 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven