Magazijnautomatisering

Met de C-MATIC, Linde’s eerste ‘automated guided cart’ (AGC) mengt de material handling speler zich nu ook in het AGC-segment. De truck is ontworpen voor een (opvolgende of continue) aanvoer van onderdelen bij een productielijn. De C-MATIC is daarmee een echte duurloper’, hij kan tot 16 uur achter elkaar rijden, heeft de noodzakelijke veiligheids-features in huis en flexibel te integreren in interne materiaalprocessen.

Vooral in de productielogistiek wordt er veel gewerkt met gestandaardiseerde processen. Dag in dag uit, iedere shift opnieuw moeten er onderdelen vanuit gitterboxen naar vaste posities aan de band worden gebracht. Met autonome transportoplossingen zijn zulke processen makkelijker te organiseren en worden medewerkers ontlast. Met de autonome C-MATIC is een druk op de knop genoeg om de trolley met de benodigde onderdelen op weg te sturen, of omgekeerd, om hem op te roepen naar een gewenste locatie. Volgens Tobias Zierhut verantwoordelijk voor het productmanagement van Linde neemt de vraag naar toepassingsgerichte automatiseringsoplossingen steeds verder toe. “Met de Linde C-MATIC introduceren we een oplossing die perfect is uitgerust op dit soort toepassingen. Dis pas het begin; de verwachting is dat dit product zich nog verder gaat ontwikkelen.”

 

Magneetband met RFID-tags
De AGC rijdt zelfstandig op een vooraf geïnstalleerde magneetband door het magazijn heen. Bij het afhaalpunt gaat de AGC onder de klaargezette trolley staan en ‘klikt’ de truck zichzelf vast via een uitschuifbare pen. Daarbij kan het zonder problemen ladingdragers tot 650 kg meenemen en met een maximale snelheid van 3 km p/u via een vaste route naar de bestemming brengen. Een voordeel is dat de magneetband snel en eenvoudig te verleggen of te vervangen is.

De bewegingsmodus van de trucks wordt aangestuurd via RFID-tags. Deze worden aangebracht onder de magneetband, waarbij de afstand per stuk kan worden bepaald. Via software wordt ingesteld welke acties de truck bij een bepaalde RFID-tag moet uitvoeren. Zo is het bij vaste kruisingen met voetgangers mogelijk om de snelheid automatisch te verlagen. De autonome truck houdt sowieso al rekening met voetgangers: dankzij een aanwezige laserscanner binnen een straal van 3 meter en een scanhoek van 270 graden herkent de truck op tijd personen en hindernissen en stopt waar nodig automatisch. Ook is er een noodstopknop aanwezig aan de voorkant van de truck.

Werkpaard
Een bijkomend voordeel van de C-MATIC is zijn lange uithoudingsvermogen. Op één batterijlading kan de truck tot 16 uur aan één gesloten werken. De batterij kan worden opgeladen via een ingebouwde lader en een 230 volt-stopcontact. Binnen 8 uur zijn de gelbatterijen weer volledig klaar voor gebruik. Voor bedrijven die met drie shifts werken, heeft Linde een optioneel batterijwisselsysteem met een externe lader.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven