Magazijnautomatisering
AVG's veroveren de werkvloer.

De opkomst van e-commerce vraagt om andere inrichting van processen en systemen. Nieuwe technologieën zoals robotisering, kunstmatige intelligentie en data-analyse maken het mogelijk efficiënter te opereren. Wij brengen de belangrijkste trends in kaart wat betreft opslag en material handling.

1) Dynamiek neemt toe

Behalve consumenten bestellen ook bedrijven steeds vaker via internet. Net als online consumenten verwachten ook zij een snelle, betrouwbare en goedkope – zo niet gratis – levering. Dat leidt tot gemakzucht bij klanten, die in de verleiding komen om vaker dan voorheen op het laatste moment in kleinere hoeveelheden te bestellen. Het eindresultaat is dat in het warehouse grote en kleine orders elkaar steeds vaker zullen afwisselen. De inrichting van de opslag- en orderpicksystemen moet daarop zijn afgestemd. De uitdaging is om een slim logistiek systeem te creëren waarin uit één bulk- en één pickvoorraad orders op pallet-, doos- en itemniveau kunnen worden gepickt. En dat alles natuurlijk zo efficiënt mogelijk, ook op piekmomenten.

 

 

De FlexConveyor van het Duitse Karlsruhe Instituut voor Technologie is een recent ontwikkelde plug & play-conveyor

2) Plug & play wordt de norm

Niet alleen de dynamiek neemt toe, maar daarmee ook de onvoorspelbaarheid en onzekerheid. Dat vraagt om material handling systemen waarvan de configuratie snel kan worden aangepast. Leveranciers van transportbanden en sorteermachines moeten hier op inspelen met modulaire ontwerptechnieken. Componenten met eigen aandrijving en sensoren kunnen tegenwoordig net als lego-blokken aan elkaar worden gekoppeld tot nagenoeg elk denkbare configuratie. Verandert de behoefte aan intern transport? Dan kan de configuratie eenvoudig worden aangepast zonder het besturingssysteem te herschrijven.

AVG’s veroveren de werkvloer.

3) AGV’s veroveren de vloer

Soms kunnen conveyor systemen flink in de weg staan. Als de doorvoercapaciteit beperkt is, krijgen automatisch geleide voertuigen (AGV’s) steeds vaker de voorkeur boven traditionele heftrucks. De reden is simpel: een AGV heeft geen chauffeur nodig. Bovendien is de nieuwe generatie AGV’s flexibeler in gebruik. Door toepassing van slimme vision-systemen kunnen AGV’s kunnen de omgeving herkennen en zelfs onverwachte obstakels ontwijken.

4) Robots tussen de mensen

Monteer een grijparm op een AGV en je hebt een robot die kan orderpicken. In Duitsland rijden in enkele warehouses al robots rond die volledig autonoom schoenendozen kunnen verzamelen. Ze zoeken zelfstandig hun weg tussen de legbordstellingen, stoppen bij de juiste picklocaties, pakken de juiste dozen en brengen die naar een inpakstation. Het mooie is dat deze robots tussen mensen kunnen werken zonder een gevaar voor de veiligheid te vormen. Ook in Nederland wordt geëxperimenteerd met dergelijke ‘collaborative robots’ ofwel cobots. Een voorbeeld is Smart Robotics, een uitzendbureau voor cobots waarin Vanderlande onlangs een belang heeft genomen. De vraag is wel of het in de praktijk echt handig is om robots tussen mensen te laten werken. Om de robots goed te laten functioneren zullen ook mensen gedisciplineerder moeten werken. Als een medewerker bijvoorbeeld de schoenendozen niet juist op de plank legt, zal zijn collega-robot die niet kunnen oppakken.

5) Meer aandacht voor ergonomie

Robotisering is een heuse trend, maar vooralsnog groeit het personeelstekort sneller dan het aantal robots. Eén van de manieren waarop warehouses zich daartegen kunnen wapenen, is verbetering van de arbeidsomstandigheden. Dat is hard nodig. In veel warehouses bijvoorbeeld worden ruimtes voor e-commerce slecht verlichtingen kent het een slechte klimaatbeheersing. Op warme dagen stijgt de temperatuur onder het platte dak vaak tot tropische hoogtes.
Een prettig en aangenaam werkklimaat moet er juist voor zorgen dat medewerkers voor het bedrijf behouden blijven. Middelen die daarvoor kunnen worden ingezet: daglicht op de werkvloer en aangename verwarming in de vorm van vloerverwarming of stralingspanelen. Ook goed materieel zoals bijvoorbeeld tilhulpmiddelen, een ergonomische inrichting van werkplekken en een veilige werkomgeving dragen daar aan bij. De inrichting van opslag- en orderpicksystemen moeten hier tevens op zijn afgestemd.

6) Betere beslissingen op basis van data

Warehouses kunnen hun interne operatie nog efficiënter inrichten door beter gebruik te maken van de beschikbare data in de diverse systemen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de allocatie van artikelen op basis van omloopsnelheid. Snellopers liggen vooraan, langzaamlopers achteraan. Het aantal orderregels in de afgelopen weken of maanden bepaalt doorgaans welke artikelen als snelloper of langzaamloper worden aangemerkt. Prestaties uit het verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst. Binnen de meeste bedrijven zijn al mensen actief in het voorspellen van de vraag voor de komende weken en maanden. Die informatie gebruiken ze om voorraadniveaus te bepalen en inkoopaantallen te berekenen. Van dit soort informatie kan meer gebruik gemaakt worden in het warehouse.

Alle acht trends lees je in de nieuwste editie van Warehouse Totaal.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven