Beursorganisator easyFairs verwacht met de aankomende editie van de Empack in ’s-Hertogenbosch twintig procent te groeien. De groei is volgens easyFairs mede te danken aan de beursformule en het, volgens het CBS, gestegen vertrouwen in de markt. Bovendien staan er in 2015 geen andere Nederlandse verpakkingsbeurzen op het programma.
Ook niet-Nederlandse bedrijven weten steeds vaker de weg te vinden naar de Empack. Circa twintig procent komt van over de grens en zien deze verpakkingsbeurs als een goed netwerkmoment om de Nederlandstalige markt te ontdekken. De grootste verpakkinsgbeurs van de Benelux opent op 15 en 16 april 2015 haar deuren in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. Gelijktijdig met Empack vindt de nieuwe vakbeurs Label & Print plaats.
Seminar
Een van de onderdelen van de beurs is het seminar ‘Verpakken: natúúrlijk duurzaam’, dat voor woensdag 15 april op de agenda staat. Uit recent onderzoek van marktonderzoekinstituut GfK in opdracht van het internationale keurmerk PEFC is gebleken dat de consument duurzaam belangrijk vindt. Meer dan tachtig procent van de consumenten wil dat bedrijven grondstoffen als hout, papier en karton inzetten, deze uit duurzaam beheerde bossen betrekken en dit ook vermelden op het product in het schap.
Doel van het seminar, georganiseerd door Empack in samenwerking met PEFC, is om te inspireren en vanuit de praktijk concrete handvatten te bieden om de verpakkingsketen te verduurzamen. Er komen verschillende onderwerpen uit de keten aan de orde, zoals het bouwen van duurzame merken, duurzame grondstoffen en hoe duurzaam te ontwerpen en produceren. Hester Klein Lankhorst, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, is de dagvoorzitter van het seminar.