Webshops informeren onvoldoende over duurzame last mile opties • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Webshops informeren onvoldoende over duurzame last mile opties


E-commerce gaat door het dak, maar met duurzaamheid is het nog mager gesteld. Webshops informeren de klant amper over duurzame last mile opties.

Meer dan de helft van de Nederlanders (57%) wordt niet genoeg geïnformeerd door webshops over het effect van hun aankoop, slechts dertien procent vindt dat dat wel gebeurt en 30 procent staat hier neutraal in. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.

Bekijk ook
Teveel lucht in verpakkingen e-commerce blijft zorgenkindje

Negatieve impact e-commerce

Ondanks dat het merendeel van de consumenten vindt dat zij niet goed worden geïnformeerd is meer dan een kwart (29%) zich wel bewust van de negatieve impact van online bestellingen. Toch is dit voor hen geen reden om minder online te kopen.

Duurzame last mile als een service

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: “Dat is een gemiste kans, zeker in de huidige tijd. Met de juiste informatie kunnen consumenten een betere afweging maken tussen de verschillende opties. Als retailer lever je hiermee een positieve bijdrage aan de verduurzaming van logistiek en bied je de bewuste consument bovendien een service die aansluit bij zijn of haar behoeften. Daarnaast geeft het webwinkeleigenaren meer flexibiliteit met voorraden en leveringen.”

Groenere aankoopbeslissingen

Een voorbeeld van een stap die volgens Van den Broecke in het bestelproces efficiënter kan worden ingericht, is de mogelijkheid om een bestelling te kunnen wijzigen na bijvoorbeeld 30-60 minuten. “Dit kan bij de meeste webshops niet. Ons doel is om onze consumenten de mogelijkheid en de opties te geven om het fulfilmentproces te beïnvloeden, in de hoop dat ze uiteindelijk beter geïnformeerde en ‘groenere’ keuzes zullen maken op de lange termijn. Die technologie is voorhanden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven