Verpakking e-commerce: zo maak je ze kleiner, duurzamer en dus goedkoper • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Verpakking e-commerce: zo maak je ze kleiner, duurzamer en dus goedkoper


Te grote verpakkingen en te veel lucht. Een gruwel voor consument, milieu en logistieke efficiency. Aan oplossingen geen gebrek; en daar heb je niet altijd een dikke portemonnee voor nodig.

Onnodig grote verpakkingen/omdozen. Wie kent ze niet. Iedereen die online iets bestelt, verbaast zich met enige regelmaat over de te grote verpakkingen die worden gebruikt.

Klant pikt het niet langer

Dat het anders moet blijkt uit recent onderzoek. Online consumenten worden steeds kritischer op de e-commerce verpakkingen. Ook beschadigingen worden minder getolereerd.

Dat het anders kan bewijzen e-commerce reuzen Amazon en bol.com. Zij gebruiken hun macht en kracht om de sector duurzamer te maken op verpakkingsgebied.

Aanpak Bol.com

Zo investeert Nederlands grootste e-commerce bedrijf niet alleen in verpakkingsmachines, maar ook in slimme ideeën. De Nederlandse e-commercereus wil 3,5 miljoen artikelen zonder de herkenbare bol.com doos versturen door een verzendzak van gerecycled plastic in te zetten. Ook het reduceren van het opvulmateriaal moet voor fors minder lucht zorgen. Dit reduceert het gebruik van karton en opvulmateriaal wat weer zorgt voor minder loze lucht in pakketjes, waardoor er ook minder transportbewegingen zijn, aldus bol.com. Met de nieuwe verzendzak worden artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding op maat ingepakt. Zo kunnen meer pakketjes per bezorging mee. Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming, aldus bol.com.

Amazon dwingt het af

Amazon wil ook af van onnodig te grote verpakkingen. Om daar in te slagen, spreekt het bedrijf zijn macht aan. De e-commerce reus heeft al enige tijd nieuwe richtlijnen opgesteld voor de verkopers. Wie zich niet aan de nieuwe spelregels houdt, wordt beboet voor twee dollar per te groot pakket. De regels gelden per 1 augustus 2019.

Verpakkingsmachines

De meest voor de hand liggende optie is het investeren in slimme verpakkingsmachines. En het aantal opties neemt rap toe.  Denk aan spelers als Sealedair, CMC, Savoye en Neopost (winnaar van de Logistica Award 2015) dat zijn naam veranderde in Quadient en tegenwoordig Sparck heet.

Active Ants reduceert lucht

Een goede praktijkcase is Active Ants. De e-fulfilment speler maakt in zijn gerobotiseerde dc’s in Nederland en sinds kort ook België gebruik van de slimme inpakmachine e-Jivaro van Savoye. Een machine die de dozen precies op de juiste maat vouwt om onnodig lucht te reduceren.

Oplossing Fitting Fulfilment

Fitting Fulfilment heeft de CVP Impack verpakkingsmachine van Sparck Technologies geïmplementeerd in haar centrale magazijn in Hapert. Hierdoor worden online bestellingen bij FittinQ volledig automatisch verpakt in een doos op maat.

Goedkoop lucht reduceren

Wie een dergelijke, slimme veelal geautomatiseerde verpakkingsmachine wil aanschaffen, moet over een groot volume beschikken én een dito portemonnee. Maar het kan ook anders. Minder verpakkingsmateriaal, minder, luchtvervoer, minder kosten. Om dit te realiseren, is het van belang dat de juiste verpakking voor het juiste product gekozen wordt.

Goede instructies en een goede inrichting van het fulfilmentproces zijn hierbij allereerst belangrijk, bewees Vrijbuiter jaren terug al voordat het failliet ging.

De kampeerspecialist had een enorme variëteit aan soorten goederen en dus formaten. Om de inpakefficiency te verhogen en de lucht in pakketten te verminderen, werden alle dozen op maat gesorteerd en direct gepositioneerd achter de inpaktafels. Alle dozen werden gerecycled en als opvulmateriaal gebruikt.

Slimme software systemen

Wie handmatig wil verpakken en het moeilijk vindt om de juiste afmeting doos te kiezen, kan zich laten leiden door slimme software. De eBox Range Optimiser (eBro) van DS Smith berekent wat het ideale aantal afmetingen is, bepaalt de beste doosmaten en laat door middel van verschillende alternatieven zien wat het effect is op kosten en duurzaamheid.

Stack Assist

 Een ander slim softwaresysteem is de stapelapplicatie Stack Assist van FPC. Deze tool berekent hoe je meerdere producten in een verpakking zo efficiënt mogelijk kunt stapelen zonder te veel lucht of opvulmateriaal te gebruiken.

Packsize ‘PackNet Dim

De softwaretool  Packsize ‘PackNet Dim berekent wat de kleinst mogelijke verpakking is om meerdere producten te verpakken, maar ook wat er nog in elkaar past, bijvoorbeeld twee bekertjes of een kussen in een prullenbak.

Pakket opgerold

Om kleding zonder kreuken te verzenden is er Rollor Packaging. In deze gepatenteerde verpakking wordt de kleding opgerold verstuurd. Dit geeft de verpakking zijn unieke zeshoekige vorm. De verpakking wordt geproduceerd van FSC gecertificeerd karton en kan volledig bestaan uit gerecycled materiaal. Doordat kleding kreukvrij gestuurd wordt, levert dit minder geretourneerde producten op. De kleding die wél geretourneerd wordt hoeft niet tot nauwelijks gereconditioneerd te worden om opnieuw in de stellingen te kunnen liggen.

Minder lucht in het product

Vacumeren is een methode om lucht (en daarmee volume) aan het product te onttrekken. Dit is bijvoorbeeld geschikt voor textiel. Zo is er de fashionpack van PostNL, een oplossing om zowel semi-machinaal als handmatig kleding te kunnen vacumeren. In veel gevallen past het dan door de brievenbus, wat veel CO2 besparing oplevert gedurende de bezorging en de kosten voor de webwinkelier reduceert. Als vacumeren te kostbaar wordt of een product hiervoor te kwetsbaar is, dan is sealen (met aandrukrol) een alternatief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven