Amazon, dat vorig jaar nog de dienst Amazon Warehousing & Distribution (AWD) lanceerde, komt nu met een tool die het voorraadbeheer moet verbeteren. Verkopers kunnen extra voorraadcapaciteit aanvragen op basis van een door hen vastgestelde reserveringsvergoeding, laat Dharmesh Mehta, vicepresident van Amazon Worldwide Selling Partner Services weten in een blogpost. Het doel is om verkopers meer controle te geven over hun FBA-capaciteit “terwijl onproductief gebruik wordt beperkt.”
Zo werkt het
De hoogste reserveringsvergoeding per kubieke meter die een verkoper aanbiedt, wordt als eerste toegekend, en de vergoedingen worden gecompenseerd door “prestatiecredits” van verkopen die verband houden met de extra capaciteit, aldus Mehta. De kredieten zijn bedoeld om tot 100% van de vergoeding te compenseren, dus de extra capaciteit kost verkopers niets zolang hun producten verkopen.
Voorraadcapaciteit
Amazons nieuwe FBA-capaciteitsbeheersysteem moet de meeste verkopers grotere capaciteitslimieten geven, meer voorspelbaarheid en meer controle om meer capaciteit te krijgen wanneer verkopers die nodig hebben. Deze veranderingen bieden verkopers meer zichtbaarheid en controle over capaciteitslimieten, zodat ze hun inventaris en toeleveringsketen beter kunnen plannen en beheren, aldus Amazon.
Het zal ten goede komen aan merken die meer voorraadruimte nodig hebben om nieuwe productlanceringen of marketingcampagnes te ondersteunen. Dit was in het verleden niet mogelijk. “Veel merken zouden bereid zijn te betalen om ruimte te garanderen voor dergelijke evenementen, en nu hebben ze de mogelijkheid”, stelt platformexpert Kiri Masters.