Roland Slegers brengt nieuw boek uit over de logistieke uitdagingen achter de e-commerce; en die zijn er voldoende • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Roland Slegers brengt nieuw boek uit over de logistieke uitdagingen achter de e-commerce; en die zijn er voldoende


E-commerce groeit hard en onstuimig. Op logistiek gebied valt er nog een hoop te winnen zodat het succes niet de ondergang wordt. Roland Slegers, ceo Deliverymatch dook in het onderwerp en schreef er een boek over met als doel de sector wakker schudden.

E-commerce is al jaren bezig met een onstuitbare opmars; ook in de logistiek. E-commerce is dan ook een belangrijke motor voor de logistieke sector geworden en vice versa. Maar sterke groeicijfers betekent ook nieuwe eisen en uitdagingen voor de e-fulfilment, de logistiek achter de e-commerce; onder meer op het gebied van duurzaamheid en klantverwachtingen.

Wat exact is de stand van zaken van de logistiek achter de e-commerce in Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk én Nederland? Waar liggen de logistieke uitdagingen en hoe groot is de noodzaak mee te veranderen? Op die vragen en meer probeert Roland Slegers, eigenaar van deliverymatch antwoord te geven in zijn boek ‘e-Commerce Logistics in Europe, Integrate or Stagnate’.

De professionele e-commerce reis van Slegers begon in 2008 toen hij als logistiek interim manager voor Albert Heijn Online.  Wat volgde waren onderzoeken, enkele papers, logistieke concepten ontwikkelen voor retailers, doceren van studenten aan Nederlandse Universiteiten en de oprichting van een cloud softwareplatform opgericht met order, transport- en verzendbeheerfunctionaliteit.

De e-commercemarkt in alle Europese landen groeit snel en wordt meer divers. Ook moeten steeds meer combinaties van B2C en B2C sales worden geïntegreerd in de logistieke ketens

Twaalf jaar later bundelt hij zijn kennis in een nieuw boek.  Klanten worden veeleisender op het gebied van logistieke dienstverlening en CO2-uitstoot. Er is een mismatch tussen wat klanten willen en wat bedrijven bieden. Het lijkt erop dat logistieke concepten en operaties achterlopen in hun ontwikkeling en daardoor zijn de verkoopkanalen en de logistieke operaties erachter vaak niet (volledig) op elkaar aangesloten.

Aanbevelingen

Slegers legt niet alleen de vingers op vele zere plekken, met als doel ‘ogen doen openen’, hij komt ook met aanbevelingen hoe het beter kan. “De betrokken retailers, fabrikanten, magazijnen en vervoerders moeten nauw en realtime met elkaar worden verbonden/geïntegreerd om een ​​betrouwbare ‘first time right’ verzending en levering te garanderen.”

Omnichannel, cross border, dropshipping, long tail, B2C en B2B, platformisering. Vele trends en uitdagingen komen voorbij in het boek waarin de schrijver zich baseert op wetenschappelijk onderzoek, eigen ervaring, empirische bevindingen, inzichten en visie.

Een ding staat vast: e-commerce is ‘een blijvertje’ Het is aan de logistiek de reis van warehouse naar deurbel nog vloeiender te maken.

De Hardcover uitvoering kost € 45,- en als E-pub voor de E reader € 14,50. Het boek is te verkrijgen via bol.com en binnenkort ook via Amazon en de website van Verloopuitgeverij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven