De logistieke veranderdrift van Alibaba gaat hard én verovert de wereld • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

De logistieke veranderdrift van Alibaba gaat hard én verovert de wereld


Alibaba heeft de e-commerce wereld al drastisch op de kop gezet en nu volgt de logistieke wereld. Data is de sleutel tot succes, als nationale wetgevingen niet roet in het eten gooit.

Cainaio, de logistieke tak van Alibaba dat binnenkort een groot e-commerce dc opent in Luik, verandert van een geldverslindende ondersteuningsdienst voor de e-commerce-activiteiten van Alibaba in een op zichzelf staand winsttak.

Data gedreven logistiek systeem

Dat doet het niet door overal ter wereld fors te investeren in warehouses, zoals bijvoorbeeld concurrent JD.com doet, dat de e-commerce voor Hunkemöller gaat doen, maar door een datagedreven digitaal ecosysteem, stelt Mark Greeven, professor van innovatie en strategie op de IMD business school in Lausanne op NikkeiAsia,com. De logistieke tak van Alibaba is veranderd van een gestandaardiseerd elektronisch verzendlabelplatform tot een cloudgebaseerde enterprise resource planner voor logistieke klanten, aldus Greeven.

Wanneer meer partners zich bij het netwerk aansluiten, verbetert de efficiëntie omdat alle transacties in het logistieke ecosysteem worden vastgelegd

In plaats van een magazijn in een ander land te bouwen, gebruikt Cainiao data-analyse om zijn partners te vertellen waar ze moeten bouwen. Het doel is een gemakkelijk toegankelijk netwerk met wereldwijd bereik, dat een pakket binnen 24 uur overal in China en binnen 72 uur overal ter wereld kan verzenden. Cainiao heeft 80.000 pakketpunten in China.

Lees ook
Warehouse slimmer maken? ARIBIC heeft alles in zich om die belofte waar te maken


“Wanneer meer partners zich bij het netwerk aansluiten, verbetert de efficiëntie omdat alle transacties in het logistieke ecosysteem worden vastgelegd in een gegevensuitwisseling, geanalyseerd en gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen over zaken als hoeveel er in magazijnen van specifieke goederen moet worden opgeslagen, hoe optimaliseer ophaal- en bezorgroutes en zelfs welke nieuwe diensten kunnen worden aangeboden aan handelaren, klanten en logistieke partners.”

Buitenlandse expansie

Dit model is volgens de professor zeer effectief geweest in China, deels omdat Cainiao meer gebruik maakt van netwerkeffecten dan andere logistieke bedrijven. En dus verspreidt Cainaio dit succesvolle model meer en meer buiten China.
In het buitenland heeft Cainiao momenteel een netwerk van lokale ophaalpunten in 33 landen opgebouwd en bouwt het aan regionale hubs in Hangzhou, China; Hongkong; Kuala Lumpur; Pattaya, Thailand; België; Rusland; en Dubai. Dit creëert een hub-and-spoke-model om de efficiëntie voor wereldwijde leveringen te verbeteren. En daar blijft het niet bij, want de business groeit hard; de Cainaio noteerde van maart tot en met eind dit jaar een omzet van 27,3 miljard yuan, een stijging van 58% ten opzichte van een jaar eerder.

Wetgeving

Nationale wetgevingen over dataopslag, privacy en het verzenden van data kan roet in het eten gooien van de logistieke expansie, stelt Greeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven