Ga naar hoofdinhoud

Amazon tax voor schonere steden met minder busjes? Barcelona gelooft er in; Walther Ploos van Amstel niet


Barcelona wordt de eerste Spaanse stad die een zogenaamde ‘Amazon-belasting’ invoert. De tax moet de last mile eerlijker, maar vooral duurzamer maken. Is dit de oplossing? Ook voor Nederland? Walther Ploos van Amstel, expert city logistics is sceptisch.

Belasting voor last mile bedrijven die meer dan een miljoen euro omzetten. Dat is in het kort waar het op neerkomt met de Amazon tax die in Barcelona wordt ingevoerd. “We willen dat lokale handelaren gelijke fiscale voorwaarden hebben in vergelijking met de grote e-commerceplatforms, die een zeer hoog marktaandeel hebben”, stelde Jaume Collboni, hoofd economie in de gemeenteraad van Barcelona, in het Spaanse online dagblad El Diario.

Het plan wordt waarschijnlijk eind februari goedgekeurd en moet helpen om het aantal bestelauto’s in de stad te reduceren. De belasting wordt niet toegepast wanneer leveringen in afhaalpunten worden achtergelaten; enkel op thuislevering.

Detailhandel floreert

In Nederland is de Amazon tax nog niet geland. Als het aan Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam blijft dat zo, want hij gelooft er niet in. “Onzinnig idee. Dat het slecht gaat met is niet waar. Minder dan 10% van onze aankopen doen we online. En dat doen we steeds vaker bij lokale winkels met een eigen webwinkel. De detailhandel heeft in september 2022 5,3 procent meer omgezet dan in september 2021, meldt het CBS. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (omnichannel), groeide zelfs met 12,2 procent. Dat zijn slimme ondernemers die de consument snappen.

Lees ook
Vieze, drukke stad: Parijs is er klaar mee en pakt zijn stadsdistributie grondig aan


De detailhandel wint aan banen en e-commerce draagt daaraan bij. Steden die welvarend zijn of groeien, hebben een levendige detailhandel. De winkelleegstand daalt in Nederland (naar 4 tot 5%). Er is in de regio zelfs meer ruimte voor nieuwe winkels nodig. Stenen winkels winnen nog steeds.”

Dichtslibbende steden

Ploos van Amstel ziet ook de problemen met de dichtslibbende binnensteden. Maar dat komt niet door de B2C e-commerce business, maar door bedrijven. “Dat de binnensteden en woonwijken vol stromen met dieselbestelauto’s klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in de vier grote steden een bestelauto of vrachtwagen. En, er komen er steeds meer. Van die bestelauto’s is overigens maar 5 procent voor pakjes voor consumenten… maar, vooral voor pakjes van bedrijven voor bedrijven.”

Aanpak grote bezorgstromen en diesel

Er is dan ook geen reden voor bezorgschaamte van de consument, meent hij.” Meer dan 80 procent van het dieselende vrachtverkeer in de grote steden is van bedrijven voor bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling.” Ploos van Amstel ziet daarom liever dat bedrijven met grote bezorgstromen worden aangepakt inclusief diesel voertuigen: “Het voorstel voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtax is een prima plan als je dat richt op de grote bezorgstromen met dielselvoertuigen. Dan belonen we juist die ondernemers die efficiënt, met veel zendingen in een voertuigen, en met schone voertuigen de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.”


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.