Corona

De coronacrisis hakt erin bij de logistiek. De sector, inclusief transport, kan voor 2020 een volumedaling van 6 procent verwachten, blijkt uit een onderzoek van ABN Amro. 

De industrie kampt met een ‘aanbodschok’ doordat de Chinese productie en havens in februari zijn stilgevallen. De auto-industrie heeft klappen gekregen, evenals de machinebouw en andere takken. 

De industrie krijgt tevens te maken met minder aanbod van arbeid. Personeel moet uit voorzorg immers thuisblijven of blijft thuis om op de kinderen te passen die tijdens de coronacrisis niet naar school of kinderdagverblijven kunnen.

Pas in de loop van het tweede kwartaal kan de industriële productie in Europa weer goed op gang komen, schrijft Albert Jan Swart, sectoreconoom bij ABN Amro.

Veel minder vraag

Ten derde zal de industrie later dit jaar te maken krijgen met grote vraaguitval. De maatregelen die veel landen treffen om het aantal besmettingen te beperken leiden tot een forse afname van de consumptie. Dat zal leiden tot een toename van het aantal faillissementen en een afname van de werkgelegenheid, wat ook later in het jaar de consumptie zal remmen. 

ABN AMRO verwacht dat de scherp afnemende consumptie zal leiden tot een forse afname van de bedrijfsinvesteringen. Dat zal leiden tot veel minder vraag naar industriële producten, zoals basismetaal, metaalproducten, rubber- en kunststofproducten, machines, bedrijfsauto’s, vrachtwagens en chemische producten zoals lijm en coatings. 

Uitbraak in China

Schepen raakten ook niet volgeladen omdat de Chinese industrie zo goed als stil lag. Daarnaast waren er geen chauffeurs beschikbaar om goederen per vrachtwagen naar de havens te brengen en in de havens zelf was niet altijd personeel aanwezig om de overslagterminals te bedienen.

In China treedt inmiddels enig herstel op. De tarieven van de luchtvracht en zeevracht stijgen. In Europa is een tekort aan containers en dat merken Nederlandse exportbedrijven. Met name koelcontainers zijn er onvoldoende. Deze zijn door logistieke problemen stil blijven staan in Chinese havens. ABN Amro verwacht dat het nog één of twee maanden kan duren voordat overal voldoende containers beschikbaar zijn. 

De gevolgen van de problemen in China zijn sinds begin maart goed merkbaar in Nederland. Het aantal schepen dat uit China aankomt in de Rotterdamse haven is met zo’n 20 procent afgenomen. ABN AMRO verwacht dat het nog tot eind april zal duren voordat het vrachtvolume uit China weer op normaal niveau is. Tot die tijd zal er fors minder lading het land binnenkomen, wat nadelig uitpakt voor bijvoorbeeld dienstverleners in de haven, wegvervoer, binnenvaart en spoor. Normaliter is twee derde van de goederen uit China bestemd voor doorvoer. Ook de kustvaart (short sea) en distributiecentra ondervinden dus hinder.

Lees hier onze eerdere analyse.

Grenscontroles en vraaguitval

Ook binnen Europa zijn de logistieke processen inmiddels ernstig ontregeld. Grenscontroles binnen Europa zorgen voor lange files en vertragingen. Europese fabrieken komen tot stilstand en de horeca en veel retail houden hun deuren noodgedwongen gesloten. Dat leidt tot verdere vraaguitval. 

Naarmate het aantal besmettingen verder toeneemt en ziekenhuizen overbelast raken, is het volgens de bank mogelijk dat overheden nog strengere maatregelen treffen om het aantal besmettingen te beperken. Die zullen leiden tot een nog omvangrijker stilstand van de economie en daarmee van de gehele transportsector. Zowel in het eerste als in het tweede kwartaal zullen de vrachtvolumes naar verwachting flink afnemen in vrijwel alle segmenten. Bij een klein aantal segmenten gebeurt het tegenovergestelde: het transport van voedsel, de bevoorrading van supermarkten en de pakketbezorging draaien momenteel overuren. 

Herstel in 2021

ABN Amro verwacht dat echt herstel uitblijft tot in 2021. Dan wordt een groei van 4 procent verwacht. Tot die tijd, in de tweede helft van dit jaar, zullen de volumes laag blijven. Al treedt er enig herstel op wanneer winkels, restaurants, cafés en fabrieken de deuren weer open doen. 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven