Corona

Uit onderzoek van Kruizinga.nl, leverancier van 50 jaar opslag- en transportmiddelen, blijkt dat 60 procent van de respondenten, werkzaam in transport en logistiek én betrokken bij de inkoop van opslag- en transportmiddelen, geen idee heeft hoeveel er extra geïnvesteerd is om te kunnen voldoen aan de eisen van de anderhalvemetereconomie.

Wel kan men goed aangeven welke maatregelen er genomen zijn en welke middelen hiervoor werden aangeschaft. Goed inzicht in de kosten voor de aangeschafte middelen ontbreekt echter.

Volgens Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl, ligt dat voor de hand. “Men heeft er kennelijk eerst alles aan gedaan om aan de RIVM-eisen te voldoen zonder direct op de kosten te letten. Nu wordt het tijd om de consequenties op de langere termijn in kaart te brengen. Welke middelen moeten er voortaan extra worden ingekocht en hoe maak je daar extra budget voor vrij?” 

Lagere efficiency

Hoe meer medewerkers, hoe meer extra maatregelen en middelen er noodzakelijk zijn om aan de anderhalve-meter-economie te kunnen voldoen. Kleine bedrijven van één tot en met vijf medewerkers hebben ten opzichte van grote bedrijven het minst maatregelen hoeven nemen.

De maatregelen top drie van alle ondervraagden bestaat uit het ter beschikking stellen van ontsmettingsmiddelen voor de handen, het kantinegebruik in kleinere groepen laten plaatsvinden en het uitreiken van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes en handschoenen. Ervoor zorgen dat medewerkers onderling anderhalve meter afstand houden, gebeurt voornamelijk door middel van hekken, linten, tapes en bewegwijzeringsborden.

Dit blijkt overigens een negatief effect te hebben op de efficiency van het logistieke proces. Vildósola Bustos: “Bijna 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat al deze maatregelen vertragend werken en dat betekent dat de kosten van intern transport en logistiek stijgen. Je hebt meer tijd nodig om een order af te ronden en levertijden kunnen oplopen. Om deze effecten te compenseren moet men op zoek naar slimme en duurzame oplossingen voor intern transport en logistiek.” 

De top 10 van de meest ingevoerde maatregelen

1.       Ontsmettingsmogelijkheden voor de handen
2.       Kantinegebruik in kleine groepen
3.       Persoonlijke beschermingsmiddelen uitgereikt
4.       Eigen medewerkers moeten zich bij binnenkomst eerst ontsmetten
5.       De werkvloer voorzien van éénrichting paden
6.       In- en uitgangen aangepast voor enkelzijdig gebruik
7.       Ruimtes afgezet met hekken, linten en tape
8.       Transportmiddelen worden regelmatig ontsmet
9.       Medewerkers van derden moeten zich bij binnenkomst eerst ontsmetten
10.     Werken in ploegen 

Uitgaven lopen per bedrijf erg uiteen

Er worden verschillende middelen ingezet om de maatregelen uit te kunnen voeren. De kosten die men hiervoor moet maken, lopen per bedrijf erg uiteen. De 500+ bedrijven geven gemiddeld 6.500 euro totaal per maand uit, terwijl bedrijven van 10 tot 50 medewerkers gemiddeld ruim 400 euro besteden.

De onderlinge verschillen zijn echter groot: zo lopen de kosten per medewerker van nog geen tientje tot enkele honderden euro’s per maand. “Enerzijds heeft dat te maken met de omvang van het bedrijf en de inrichting van magazijnen, anderzijds geeft het aan dat elk bedrijf zijn eigen aanpak heeft. “Er wordt”, zo stelt Vildósola Bustos, “nog heel weinig kennis gedeeld op dit gebied. Iedereen is druk bezig om het eigen logistieke proces aan de nieuwe situatie aan te passen en heeft geen tijd om bij een ander bedrijf te kijken hoe men hiermee omgaat.” 

De top 10 van de meest aangeschafte middelen

1.       Desinfectiegel
2.       Papieren handdoekjes
3.       Handschoenen
4.       Mondkapjes
5.       Afzettape
6.       Afzetlint
7.       Hekken
8.       Temperatuurscanners / thermometers
9.       Plexiglas schermen
10.     Elektronische afstand-melders 

Kennis delen én slim inkopen

Vildósola Bustos gaat ervan uit dat de anderhalvemetereconomie voorlopig een gegeven is. Bedrijven zullen zich voor langere termijn aan moeten passen en processen anders moeten inrichten.

“Op het gebied van opslag- en transportmiddelen overzien wij de hele markt. Onze kennis van logistieke processen is groot en die kennis delen we graag. Ook op financieel gebied kunnen we bedrijven goed adviseren. Om kosten te verlagen kun je anders inkopen, bijvoorbeeld door nieuwe middelen te huren of gebruikte middelen te kopen.”

“Daarmee word je als bedrijf bovendien duurzamer en flexibeler. Je kunt ook overwegen om overtollig materieel te vérkopen. De vraag naar gebruikt materieel neemt toe en de waarde ervan dus ook. De opbrengst kan vervolgens worden ingezet om de logistieke functie verder te verbeteren.”

Meer informatie: Kruizinga.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven