Hulptroepen.nl stelde tegen een betaalbare prijs mondkapjes aan te bieden aan zorgverleners met en geldige AGB-code. Van Lienden, voormalig politiek commentator, publicist en jongerenactivist, werd het boegbeeld van de campagne.
Coolblue stelde zijn magazijn beschikbaar. De artikelen werden vanuit China geïmporteerd en werden door de webshop zowel opgeslagen als gedistribueerd.
Mondkapjesmiljoenen
De Volkskrant en Follow the Money onthulden onlangs dat Van Lienden en zijn zakenpartners miljoenen hebben verdiend aan de import van de mondkapjes, terwijl Van Lienden eerder had verklaard dat hij het ‘om niet’ deed.
Coolblue-CEO Zwart is ontdaan, vertelt hij in een interview met De Volkskrant. Onder aan de streep heeft zijn bedrijf 400.000 euro aan de mondkapjeshandel ‘verloren’ en bovendien was Zwart niet op de hoogte van de inkomsten van Van Lienden en co.
Commerciële bv
Zwart: “We wilden iets goeds doen, onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dan blijkt een jaar later dat er buiten ons om een deal met de overheid is gekookt via een commerciële bv. Dat moest ik lezen in de Volkskrant. Ik kon het niet geloven. Mij is nooit, nooit, nooit iets verteld. Onze strikte voorwaarde was juist dat alles op non-profitbasis moest gebeuren.”