Corona

Wie een coronabesmetting wil voorkomen, dient afstand te bewaren. Anderhalve meter om precies te zijn. Wetenschappers en beleidsmakers blijven er de nadruk op leggen, maar hoe krijg je dat voor elkaar in een magazijn waar orderpickers en heftrucks kriskras door elkaar heen bewegen?

Zorgen bij RIVM

Niet alle bedrijven lijken zich aan de richtlijnen van het RIVM te houden, ook niet in de logistiek. De vakbonden CNV en FNV zeggen meerdere berichten te hebben binnengekregen van mensen die zich niet beschermd voelen op de werkvloer.

“We krijgen veel telefoontjes van medewerkers in distributiecentra en de voedselketen die zich gedwongen voelen om te komen werken terwijl ze griepklachten hebben waarover geen twijfel zou moeten bestaan”, aldus vakbondsvoorzitter Piet Fortuin in gesprek met TROUW.

Scalabor: anderhalve meter is heilig

In het Arnhemse magazijn van Scalabor, het arbeidsontwikkelbedrijf voor Midden-Gelderland, wordt er wél binnen de richtlijnen gewerkt. Rob Slakhorst, Werkbegeleider Logistiek (magazijn-expeditie), legt uit.

Hoe zorgen jullie voor een veilige werkplek?

“We houden medewerkers continu geïnformeerd over maatregelen vanuit de overheid en wat dat betekent voor hun dagelijkse werkpraktijk, hoe ze moeten handelen bij klachten en dat ze met vragen terecht kunnen bij hun leidinggevende. Tevens is er een vraag en antwoord document dat continu wordt aangevuld.”

“Hiermee heeft de leidinggevende een goede ondersteuning om beslissingen te nemen met betrekking tot de richtlijnen en maatregelen en direct antwoorden te kunnen geven op de vragen van medewerkers.”

Dit zijn de maatregelen die Scalabor in zijn magazijn heeft genomen

  • Medewerkers die verkouden zijn blijven thuis en leidinggevende bewaakt of medewerkers zich hier aan houden.
  • Er wordt zoveel mogelijk thuis gewerkt.
  • In het gehele pand houden we minimaal 1,5 meter afstand.
  • Het werken volgens de LEAN methode in de productieafdelingen, magazijn en expeditie hebben we losgelaten. Het maken van tussenvoorraden en deze dan verplaatsen naar de volgende werkcel is hierbij een mooie oplossing.
  • We werken bij voorkeur solo en niet meer dan met 2 personen bij elkaar waarbij de 1,5m in acht wordt genomen.
  • In gangpaden tussen de stellingen werken we solo en zetten het pad af.
  • Chauffeurs houden afstand en leggen de vrachtbrieven op een tafel en ondertekenen met hun eigen pen.
  • Lossen- en laden met maximaal 1 medewerker.
  • Op productieafdelingen zijn de tafels uit elkaar gezet.
  • In de productielijnen in het magazijn zijn tussen medewerkers stapels met lege pallets geplaatst zodat men niet continu hoeft na te denken over de 1,5m.
  • In het restaurant zijn 50% van de stoelen verwijderd en uit elkaar gezet.
  • Pauzetijden zijn aangepast. Meerdere pauzes zodat we aan de 1,5m kunnen voldoen.
  • Pennen en telefoons worden niet van elkaar gebruikt en we halen geen koffie voor elkaar.
  • Er hangen overal in het pand instructies.
  • Er zijn extra zeepdispensers en papierrollen geplaatst
  • Deurklinken en knoppen worden een aantal malen per dag gereinigd.
  • De gehele dag is er door leidinggevende toezicht dat medewerkers zich aan de richtlijnen en maatregelen houden en mooi is om te zien dat er onderling ook feedback is.
  • Prioriteiten in de orders worden met de klanten besproken en als deadline niet haalbaar is spreken we af wat wel haalbaar is.
https://www.youtube.com/watch?v=KNhpPuUhB1I

Slakhorst: “Als gevolg van al deze maatregelen is er een lagere bezetting en dat heeft invloed op de productiviteit. Een aantal werkzaamheden waarvoor niet meer voldoende bezetting is zijn in overleg met de klant stilgelegd en deze medewerkers zijn op andere activiteiten ingezet.”

“Het is prachtig om te zien dat medewerkers flexibel zijn en met ideeën komen om de werkzaamheden toch te kunnen uitvoeren. Hierdoor gaan leveringen op de afgesproken tijden de deur uit.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven