Ga naar hoofdinhoud

Zonnepanelen maken een distributiecentrum nog niet duurzaam 



Mijn stelling is dat zonnepanelen alleen een distributiecentrum nog niet duurzaam maken. Het gaat om een duurzame rol voor het distributiecentrum in de keten. Dat vraagt om strategische samenwerking tussen bedrijven die er zitten.


Met de komst van elektrische vrachtwagens en bestelauto’s is er een stevige energiebehoefte. Welke mogelijkheden biedt het distributiecentrum en het bedrijventerrein? Of is er hardnekkige netcongestie? Welke mogelijkheden biedt het gebouw voor het opwekken van stroom met zonnepanelen en de opslag van stroom? Wat zijn de verwachte energiekosten nu en in de toekomst? En wie gaat er investeren in de voorzieningen; de huurder of de verhuurder? Energie is een nieuwe vestigingsplaatsfactor. Maar, er is meer nodig om het distributiecentrum echt duurzaam te maken.

Inrichting distributiecentrum

Is het distributiecentrum ook inspirerend en aantrekkelijk? Draagt de inrichting bij aan het welzijn en de gezondheid van de medewerkers? Is het er leuk en gezond om er te werken? Het is al lastig genoeg om goed logistiek personeel te vinden. En als werkgever ben je ook verantwoordelijk voor een duurzame huisvesting van jouw personeel in de regio. Dat is wel zo eerlijk.

Ruimte en faciliteiten delen zijn de nieuwe norm. Distributiecentra worden gedeelde faciliteiten met andere bedrijven. De toekomst van distributie en transport is in samen bundelen, samen delen van capaciteiten delen en samen innoveren om de klant steeds beter van dienst te zijn. Het gaat om een duurzame rol voor het distributiecentrum in de keten.

Dit artikel is onderdeel van de special Koplopers dat verschijnt op 20 december. De special) is vanaf 20 december digitaal of in print te lezen. Alleen voor abonnees. Nog geen abonnee?
Vanaf €3,62 per maand kan het

Kijk bij een nieuw distributiecentrum verder dan de huurpijs van de vierkante meters. Het gaat om met wie je samen, in de toekomst, het beste de klanten kan bedienen. Samen kun je uiteindelijk meer klanten bedienen, nieuwe business binnen halen en misschien wel kosten besparen. Wie wil je graag als buren hebben (en wie juist niet)? Een goede buur is beter dan een verre vriend. Zeker al je duurzaam wilt ondernemen.

Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek
Hogeschool van Amsterdam



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.