Werkvloer

Koeriersdiensten en de transport- en logistieke sector zijn in de afgelopen tien jaar exponentieel gegroeid. Sinds 2009 is het marktaandeel van deze sectoren wereldwijd meer dan verdubbeld, tot 330,34 miljard euro in 2019. Wegtransport is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel daarvan en zal naar verwachting in de komende vijf jaar een jaarlijkse groei van 5,5 procent noteren. 

Tot voor kort waren bezorgdiensten hoofdzakelijk gericht op de B2B-markt. Maar met de opkomst van online shopping is ook de vraag naar koeriersdiensten voor de consument flink gestegen en tegen 2023 zal het overgrote deel van deze markt uit thuisbezorgdiensten bestaan. 

Online winkelen is zo populair, dat dit voor de retailsector tot een gigantische maar scherp concurrerende industrie is uitgegroeid. De belofte van bezorging de volgende dag en gratis verzending heeft de druk op bedrijven verzwaard en geresulteerd in een aanzienlijke toename in de wereldwijde productie van vrachtwagens om in de groeiende vraag naar vrachttransport te voorzien. Daarnaast gebruiken veel winkelbedrijven koeriersdiensten die gebruikmaken van freelance werkers en chauffeurs, wat nog meer verkeer op onze wegen brengt. 

Het tekort aan gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs en het feit dat zij een hoog risico van letsel door verkeersongevallen lopen, beperken de marktgroei echter. 

Verkeersongevallen gebeuren om diverse redenen, bijvoorbeeld slecht wegenonderhoud, drukke wegen en een gebrek aan veiligheidsvoorzieningen in voertuigen. Transportbedrijven en bezorgdiensten kunnen weliswaar niets aan wegenonderhoud of verkeersdrukte doen, maar het is belangrijk dat ze hun werknemers, chauffeurs en andere weggebruikers tegen letsel en fataliteiten beschermen. 

Ongelukken kunnen niet alleen mensenlevens kosten, ook de daaraan verbonden kosten zijn een groot probleem. Stijgende verzekeringspremies, hoge schadevergoedingen en de kosten van onbruikbare voertuigen en reparaties hebben bedrijven zwaar getroffen. 

Vooral dode hoeken kunnen gevaarlijke situaties voor bestuurders creëren, bijvoorbeeld botsingen tijdens het achteruitrijden vanwege een dode hoek achter het voertuig, en aanrijdingen met fietsers en voetgangers in dode hoeken aan de rechterkant van het voertuig. Manoeuvreren door de smalle straten van woonwijken en in druk verkeer achteruitrijden op onbekende wegen kan gevaren creëren voor zelfs de meest ervaren bestuurders. 

Voertuigveiligheidssystemen kunnen uitkomst bieden. Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics, legt dit uit: 

“Verbetering van de veiligheid op ons wegennet is absoluut van essentieel belang om het aantal dodelijke ongevallen terug te dringen. Wij willen alle sectoren, inclusief transport en logistiek, helpen door de werkomstandigheden van bestuurders te verbeteren. En we doen dit met behulp van voertuigveiligheidstechnologie die hen waarschuwt wanneer er zich objecten of personen in de dode hoek van het voertuig bevinden.” 

Dit betreft bijvoorbeeld akoestische signalen om voetgangers en andere weggebruikers in de omgeving te waarschuwen dat het voertuig achteruitrijdt, video-opnameapparatuur om de oorzaak van incidenten te bepalen en slecht rijgedrag te voorkomen, en ultrasone detectiesystemen die bestuurders onmiddellijk attenderen op objecten en personen in de directe omgeving van het voertuig. 

Ook verbetering van het zicht van de bestuurder is cruciaal om het probleem van dode hoeken op te lossen. Spiegels zijn weliswaar al jarenlang wettelijk verplicht, maar er zijn risico’s aan verbonden. In sommige gevallen kunnen ze het probleem van dode hoeken zelfs erger maken omdat bestuurders meerdere spiegels moeten controleren en tegelijkertijd ook hun aandacht op de weg moeten houden. 

Backeye®360, de bestseller van Brigade, is met dit in gedachten ontwikkeld. Dit systeem elimineert dode hoeken volledig door op een in de cabine gemonteerd scherm in realtime een 360-graden beeld van de omgeving rondom het voertuig te tonen. Alleen het installeren van commerciële voertuigtechnologie is echter niet genoeg om aan de veiligheidsverplichtingen van bedrijven te voldoen.

Huib voegt daar nog aan toe: “We bieden onze klanten onze expertise en adviesdiensten aan om hen te helpen hun strategieën en plannen voor voertuigveiligheid aan te scherpen. Het is belangrijk dat bedrijven een aantoonbare commitment aan veiligheid hebben, anders heeft het geen zin om veiligheidsproducten te installeren.” 

Eén bedrijf dat heeft geprofiteerd Brigade’s wereldwijde expertise op het gebied van verkeersveiligheid is North Kent Distribution, dat zich specialiseert in gepalletiseerde distributie. Het heeft zijn wagenpark uitgerust met het Backeye®360-camerasysteem van Brigade.

Gary Knight, directeur van het bedrijf, zegt: “Al onze chauffeurs zijn opgeleid, maar onze voertuigen werden nog steeds beschadigd vanwege aanrijdingen met objecten. We hadden ook een paar grote verzekeringsclaims, maar de kleintjes waren het probleem. We werden als een makkelijk doelwit beschouwd en we konden claims niet weerleggen. Er waren zelfs incidenten waarbij meerdere partijen beweerden dat ze in een voertuig zaten terwijl dat niet het geval was. Backeye®360 heeft onze chauffeurs enorm geholpen. Het biedt goed zicht rondom het voertuig en is veel beter dan normale camera’s omdat het de bestuurder een panoramisch beeld geeft.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven