Steeds meer logistiek vastgoed, steeds meer ongelukken? • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Steeds meer logistiek vastgoed, steeds meer ongelukken?


De bewustwording van veiligheid in en rondom het warehouse moet worden verbeterd. Zeker nu de oppervlakte van de warehouses blijft stijgen, moet de veiligheidscultuur mee groeien. Daarvoor pleit Wim Zwikker van Rite-Hite.

Volgens een recent onderzoek van vastgoedadviseur Savills schiet de vraag naar logistiek vastgoed in heel Europa omhoog, mede door de opkomst van e-commerce en online winkelen in landen waar het internetgebruik nog niet het niveau had bereikt van landen als het VK of Nederland. De stijging is fors te nomen. De schatting is dat tussen 2021 en 2025 de vraag naar magazijnruimte in Europa gaat stijgen met maar liefst 8,6 miljoen m².

Voor Nederland zien we hetzelfde beeld. Warehouse Totaal wist eind vorig jaar al te melden dat de oppervlakte van logistieke gebouwen in Nederland tot 2050 zal verdubbelen.

De toekomst van de logistieke sector ziet er dus goed uit, maar behalve de ‘verdozing’ genereert deze groei weer andere problemen. Eén daarvan is op het vlak van de duurzaamheid. We mogen hopen dat het grootse gedeelte van deze nieuwe magazijnen de BREAAM richtlijnen volgen. Quick-wins zijn natuurlijk altijd mogelijk; slimme managers geven extra aandacht aan het isoleren van de laaddeuren (perfect afdichtende dock shelters), het aanbrengen van ledverlichting of het installeren van HVLS ventilatoren. Deze laatsten houden het magazijn koel in de zomer, maar warmer in de winter door de efficiëntere luchtverplaatsingen. Allemaal kosteneffectieve oplossingen.

Meer veiligheid met slimmere apparatuur en simpel denken

Een ander aandachtspunt bij deze groei in warehousing activiteiten zal toch vooral over veiligheid gaan. Misschien zelfs meer dan ooit.

De laad- en losomgeving blijft een risicovolle omgeving. Jaarlijks vinden hier nog steeds 250-300 ongelukken met letsel plaats, waaronder ook diverse dodelijke ongelukken. Om het aantal ongevallen hier terug te dringen, moet veiligheid een nog grotere prioriteit krijgen. Bewustwording en het bouwen aan een veiligheidscultuur zijn hierbij belangrijke tools en Rite-Hite helpt graag deze processen op gang te brengen.

Echter, zolang onze magazijnen niet volledig zijn geautomatiseerd en de mens uit het warehouse is verdwenen, blijft de kans op letsel door ongelukken nog steeds groot. Een van de grootste trends vandaag de dag concentreert zich op de opkomst van het Internet of Things (IoT) en de ontwikkeling van ‘slimme apparatuur’. Met behulp van ingebouwde sensoren en het interpreteren van data kunnen bedrijven echte veranderingen doorvoeren.

Slimme oplossingen verbeteren de communicatie op het laadperron, de zichtbaarheid (detectie door sensoren of camera’s) van voetgangers en heftrucks en blokkeren zelfs bepaalde handelingen als wordt afgeweken van de juiste volgorde van handelen op het laadperron. Een mooi voorbeeld is de GWL wielvergrendeling van Rite-Hite.

Deze is veel effectiever dan een eenvoudige wielkeg, want door de vergrendeling en interlock op de deur en laadbrug wordt het wegkruipen of vroegtijdig wegrijden van de trailer onmogelijk. Zo ontstaat er een volledig veilige werkplek.

Vooruitdenken voorkomt ongelukken

Toekomstige oplossingen zullen zeker gebruik maken van geavanceerdere technologie, zoals Articial intelligence (AI), maar we kunnen al behoorlijke stappen maken met bestaande systemen. Rite-Hite wordt vaak gevraagd om veiligheidsissues in bestaande omgevingen aan te pakken, maar ziet nog veel meer mogelijkheden als zij in vroege stadia van nieuwbouw betrokken wordt. Tijdig overleg met pandeigenaren, architecten en logistiek dienstverleners of eindgebruikers kan vele onnodige fouten voorkomen. Een ongeluk zit immers vaak letterlijk in een klein hoekje.
Meer op www.ritehite.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven