Het is ook niet zo dat de omstandigheden de ene keer gunstiger zijn om aan veiligheid te werken dan de andere keer. Ook als het gillend druk is, of als het economisch tegenzit, moet veilig werken bovenaan de agenda staan.
Ik weet dat veel bedrijven daar juist mee worstelen, zeker nu de personeelsschaarste groot is en de druk op de productie hoog. Maar een A-merk doet ook geen concessies aan zijn kwaliteit als het zo uitkomt.
Verplicht
Je zult je telkens moeten afvragen hoe je de veiligheid in je magazijn op een aanvaardbaar niveau houdt. Dat is trouwens ook een verplichting die je als werkgever hebt: zorgen voor een veilige werkomgeving voor je personeel. Heel terecht!
Teleurstellend was het dan ook wel deze zomer dat de rapportage van de Arbeidsinspectie naar onderzoek onder distributiecentra liet zien dat het op te veel vlakken nog niet goed genoeg gaat.
Frustrerend
Wat is dan een aanvaardbaar niveau? Dat is een voor de hand liggende vraag. Veel werkgevers vinden het frustrerend dat de wetgever daarover onduidelijk is. Pas als het misgaat, blijkt uit het onderzoek van de Arbeidsinspectie naar dat bedrijfsongeval, bijvoorbeeld met vallende lading, en het oordeel van de rechter of je genoeg voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Denk aan de instructie van het personeel dat op heftrucks rijdt, heldere spelregels en goed onderhoud van het materieel. Maar ook technische tools, zoals camera’s op reachtrucks en doorvalbeveiliging bij stellingen.
Veel te winnen
Bij de beroemde, helaas vaak ook verfoeide, Risico-Inventarisatie en Evaluatie komen de risico’s er ongetwijfeld uit en bepaal je ook hoe je ze kunt terugbrengen naar dat aanvaardbare niveau. Dat is de basis. Als je daar serieus mee aan de slag gaat én je medewerkers bij betrekt, zul je ontdekken dat er nog best veel te winnen valt: klopt de praktijk met wat je oorspronkelijk op papier hebt gezet?

Bekijk het webinar
Prijswinnaar Valeo laat niets aan het toeval over
Persoonlijk vind ik dat je niet ambitieus genoeg kunt zijn als het om de veiligheid van je collega’s en bezoekers gaat. Als BMWT hebben we dan ook een heldere doelstelling geformuleerd: nul doden per jaar door intern logistiek materieel. En daar zetten we ons, samen met de aangesloten leden, 365 dagen per jaar voor in. Voor de volle 100 procent. Compromisloos.