Corona

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: over hoe het sectorprotocol bedrijven scherp kan houden tijdens de tweede golf van de coronacrisis.

Jan Hommes: “Wij moeten het zelf doen: burgers en bedrijven.”

Het spant erom: krijgen we corona weer onder controle of zwelt de beruchte tweede golf van het virus aan? De ernst van de situatie zou voor iedereen toch wel duidelijk moeten zijn nu… Ik merk gelukkig dat de meerderheid van de bedrijven er nog steeds serieus mee omgaat. En niet alleen de branches die het hardst getroffen worden als de overheid met strengere maatregelen komt, zoals de horeca. Ook in andere sectoren beseft men dat het voor de economie funest zal zijn als er weer een lockdown nodig is. Ook in de logistiek.

Kritisch kijken naar eigen manier van werken

De oproep van VNO-NCW en MKB-Nederland aan de achterban om alle voorschriften nog eens extra onder de aandacht te brengen kon echter geen kwaad. Als reactie daarop hebben veel bedrijven nog eens kritisch gekeken naar hoe het erbij hen aan toe gaat. Thuiswerken is weer de norm, de kantoren zijn zo goed als leeg.

In de distributiecentra en magazijnen ligt dat logischerwijs anders. Thuiswerken is voor logistiek medewerkers geen optie. Dat geldt ook voor de monteurs die service en onderhoud plegen aan bijvoorbeeld hef-, magazijn- en reachtrucks. Dat moet op locatie gebeuren. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als ze maar veilig en verantwoord werken.

Sectorprotocol: nog steeds actueel

En dat kan ook heel goed: met het sectorprotocol ‘Samen veilig doorwerken’, dat we als BMWT in mei hebben opgesteld. Dat hebben we nog eens tegen het licht gehouden… De adviezen en voorschriften zijn nog steeds actueel. Eind september hebben we onze leden opgeroepen om de gedragsregels strikt in acht te nemen en elkaar er ook op aan te spreken als dat niet gebeurt.

Het zijn eigenlijk heel basale maatregelen. Maar zo’n protocol zet ze op een rijtje. Het zet de medewerkers en hun leidinggevenden ook weer op scherp. Het kan volgens mij geen kwaad de gedragsregels nog eens op een rijtje te zetten:

  • Zorg dat werknemers met klachten écht thuisblijven
  • Werk thuis waar dat enigszins mogelijk is
  • Zorg dat werknemers, klanten en bezoekers 1,5 meter afstand houden
  • Spreek uw werknemers, klanten en bezoekers aan op naleving van de maatregelen
  • Zorg dat de maatregelen tegen verspreiding van het virus goed zichtbaar zijn en blijven (markeringen op de vloer, kuchscherm bij de balie en dergelijke).

We moeten erger voorkomen

Op deze manier zorgen de BMWT-bedrijven ervoor dat machines nog steeds veilig ingezet kunnen worden. Service en onderhoud zijn daarvoor vanzelfsprekend noodzakelijk. Ook de gebruikers en bedrijven zelf geven aan dat belangrijk te vinden. Rekening houdend met de coronaregels zijn die werkzaamheden prima uit te voeren. Met anderhalve meter afstand, bij voorkeur maar één monteur naar de klant (en anders alleen je eigen gereedschap gebruiken) en voor de overdracht de machine goed reinigen. Datzelfde geldt voor de keuringen. Na een korte ontheffingsperiode hebben de bedrijven die activiteit weer opgepakt. Het is belangrijk dat dit soort cruciale activiteiten door kunnen gaan. Net als de logistiek, die bewezen heeft een vitale sector te zijn.

Het kabinet is terughoudend om strenge maatregelen te verplichten. Dat is begrijpelijk, want die zullen de economie grote schade toebrengen en het maatschappelijk leven verstikken. Ik heb – helaas – geen panklare oplossing, Ik weet wel dat wij het zelf moeten doen: burgers en bedrijven. Ben jij ook bereid er een schepje bovenop te doen; meer dan Mark Rutte en Hugo de Jonge van ons vragen? Alleen zo kunnen we erger voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven