‘Wie is de beste orderpicker. Wat is de beste plek voor artikel x in het warehouse? Zo maar twee vragen die met hulp van slimme chatbots als ChatGPT razendsnel zouden kunnen worden beantwoord…..in de toekomst…. dankzij generatieve kunstmatige intelligentie.
Snelheid
En juist daar ligt de potentie van dergelijke systemen; snel antwoord krijgen op issues in de logistieke keten. En snelheid en inzicht zijn belangrijker dan ooit. Reden voor grote bedrijven als SAP, Blue Yonder en Manhattan Associates onderzoek te doen naar de mogelijkheden van generatieve kunstmatige intelligentie, aldus de WSJ in een artikel.
Ze richten zich op het vermogen van de tool om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken en duidelijke, bruikbare conclusies te leveren, wat een groot probleem zou kunnen oplossen voor bedrijven die overladen worden met informatie.
Onderzoek
Logistieke experts proberen uit te vinden of de nieuwste ontwikkeling in kunstmatige intelligentie, een chatbot die een wereldwijde race heeft ontketend om de technologie te verfijnen voor werktaken, hen kan vertellen hoe ze hun toeleveringsketens kunnen repareren. Grote softwareleveranciers zoals Blue Yonder en Manhattan Associates hebben onderzoeksprogramma’s lopen om te kijken hoe de technologie die bekend staat als generatieve AI prognoses, inkoop, voorraadbeheer en zelfs de details van verzendingsbeslissingen kan verbeteren.
Manhattan werkt aan AI oplossing
Manhattan werkt aan een systeem dat AI combineert met zijn huidige oplossingen. Wat dat oplevert? De computer kan heel snel een analyse doen van de diverse dashboards om te checken of er issues zijn. Of hij toont in een hand om draai wie de beste orderpicker is en analyseert planningsproblemen. Sanjeev Siotia Chief Technology Officer Manhattan Associates: “ChatGPT kan de ontbrekende schakel zijn in de communicatie in de toeleveringsketen. We zijn er nog niet, maar we werken er hard aan”, zo liet hij weten tijdens Momentum 2023, het mondiale klantevent van Manhattan.
Toekomstmuziek
Sommige bedrijven maken plannen voor een toekomst waarin ze een chatbot kunnen vragen hoe ze een grote bestelling moeten worden uitvoeren en een antwoord krijgen met de goedkoopste en snelste opties. “Maar dat soort dingen zijn dingen die nog jaren en jaren en jaren weg zijn,”, stelt Marko Pukkila, analist bij onderzoeksbureau Gartner in hetzelfde WSJ artikel.
Uitdagingen
Wat niet voor morgen is, zijn de uitdagingen die kleven aan de slimme chatbots. Ze kunnen immers foutieve informatie verstrekken op basis van de informatie waarop ze is getraind. En wat te denken van cyber securtiy.