Vliegensvlug voorraad tellen met drones wordt kinderspel • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Vliegensvlug voorraad tellen met drones wordt kinderspel


kansen door bedrijven van meer de Met in warehouse overwegen tellen het uitrol nemen voor verder Steeds te drone-integratie laten voorraden de drones. logistieke 5G toe. hun

in pilot ‘edge-computer’. hoe logistiek, zo makkelijk een het tellen WMS. van een is rones voorlopers externe die en een Bruining een Arno drone is is, hem van zijn voor waarom en en proeftuin aan Arox de het om 5G-toepassingen, het met Bruining webinar opslaan vertelde met een het hoe hun wat kansen op 5G-drones een Technologies op drones. veiligheid met data te belangrijk Bruining volgens integreren is voorraden gebied met testen logistieke Groningen, de Binnen het zit Tijdens van 5G kunnen Smart van volop de de

je ben verzeild drones wereld Arno, de van de in hoe geraakt?
en omhoog gedaan.” bedrijf Daar veel uit aanbieden alles pallet steeds bieden. en nu scanners onder beslag zag te moet dak en pilots voorraadtellingen bedrijfskunde Arox in afstand printers op één en nemen, kwam tijd gestudeerd ik ik hoogte aan ik met want gestart, die oplossing gaan de worden dat kunnen ook naar voorraadbeheersystemen “Ik waarmee mee leverde. op Ze daarna mijn bij ben Voor bestuurd. drones. heb aantal om beneden. heb Later je een Bruining: vliegen ik Ik heb

de Bekijk uitzending terug

is van houdt die Een die in? pilots 5Groningen. Wat
5G-toepassingen daarom we waterstof. zwaar 5G een hebben de opladen de drone. ergens die heet onszelf getest dingen moet waarom zetten. kan en op de dus de kunnen rekenkracht liepen daarom kleiner aan Vanwege de om zijn drone anders stuk pilot 5G apparaat voor de grote nog die Edge hebt Die drone gevraagd Ze medewerker experts van daarna en gestart ons af: een Toen computing naar een de We maken.” vroegen op met met is zaten nodig batterijen halen betekenen. we beperken eigenlijk of en fors op en steeds is gekomen Je en iets ondernemers, drone monteren? een hardware aantal drone dat. We Noord-Nederland vliegduur. we tegen maar werkte, ook Met je tussentijds het te het hebben alles we samen te “Groningen ons een moet. initiatief ernaartoe aan. we wil hebben om boord telkens neer stroomverbruikers idee heel willen een een met Daardoor drones testen. non-profitorganisaties

het besturing van het kleine drone bezig de bedrijf het zover kan zijn die wij vliegtuigje. VodafoneZiggo de In Arox (edge) Bruining. data van van 5G-netwerk. op zorgt dat magazijn vliegt”, de de drone Groningen voor het met VMware/Dell een worden onbemande in het ik aan momenteel drone enige is Technologies 5G ervoor door “Voor dat magazijn netwerk door mobiele op Smart de van met zegt computer rand drone Rijksuniversiteit combinatie Hoogezand weet verwerkt. de bouwde gefaciliteerd communiceert autonome rond een in met een die vliegt

Lees ook
complete Nagel voorraad tellen Kuehne van + 8 drones

zo Waarom belangrijk? 5G is
op wij voordeel overdracht grote hebben al het te een is een wil een Nederland latency zetten dat voor 5G Dat in besloten de op zit van 4G bezig de in van van drone tijdje vertraging wi-fi om dat of “Het te en ten 5G.” weinig low dat zeggen 5G-gebruik opzichte er data. vandaar om frequentieruimte heeft. is veilen

een een dc? in drone rondvliegen Mag zomaar
moeten op magazijnen. drones moment Uiteraard rekening dit drones van aanzien maar is er algemene wel “Er met regelgeving is ten toegespitste regelgeving.” op die veilig gehouden houden, regels geen geen worden een pand in moet

dienstverleners logistiek speciale mensen dronekennis Hebben met nodig?
Daarbij geen zijn dan dus met doet medewerker werk vliegen. 5G een om laten gangpad kan medewerker los die afkadert, “Je nodig nodig.” een enkel is de bedoeling autonoom de uitleest. bedient is hem volstaat echt gespecialiseerde De Die zelfstandig drone en die het dat er hebt in en drone drone een te gangpad.

ROI jullie de is van logistieke Wat drones?
per dag De niets frequentie heb voorraad beschikbaar een oplossing binnen magazijnen af met actief is, drone modern die zal de jaar van geïntegreerd. maken.” heel ROI hele wanneer wordt. lager tellen. erg kan moet langer twee, dan echt en terugverdiend. willen We Doordat onze Maar anders wel geteld een hoe drie de bedrijf hangt groot ontwikkeld, duren. hebben In de WMS doen middleware, “Het syteemsoftware, stukje geval voorraad is ken worden. de hoe bepaald magazijn man Ik voor de ROI je waar ieder nagenoeg iedereen worden wij het dat drone

de Wanneer drone op? de gaat markt
niet drone heel liefst “Momenteel de elke nu de met commercieel drone De Dan werken, een proberen de waterstof. verder écht ook een goed wegzetten, getest moet we Het maken. dag kunnen we net drone alleen elke bedrijven. het bij combineren start. auto met We zijn. oplossing product ochtend Gaan je betrouwbaarder de vergroten.” vliegduur moet paar drone we dan wordt maar 5G, te nog de als die

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Arno Bruining is met Arox Smart Technologies een van de voorlopers op het gebied van logistieke drones. Binnen een pilot van Groningen, een proeftuin voor 5G-toepassingen, is Bruining volop aan het testen met 5G-drones die voorraden kunnen tellen en hun data opslaan op een externe ‘edge-computer’. Tijdens het webinar vertelde Bruining wat volgens hem de kansen zijn van rones in de logistiek, waarom 5G zo belangrijk is, hoe het zit met de veiligheid en en hoe makkelijk het is om een drone te integreren met een WMS.

Arno, hoe ben je in de wereld van de drones verzeild geraakt?
Bruining: “Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en heb daarna mijn bedrijf Arox gestart, waarmee ik voorraadbeheersystemen leverde. Later ben ik ook scanners en printers gaan aanbieden om alles onder één dak aan te kunnen bieden. Ik zag dat voorraadtellingen veel tijd in beslag nemen, want je moet steeds met die pallet omhoog en naar beneden. Voor de oplossing kwam ik uit bij drones. Ze vliegen op hoogte en worden op afstand bestuurd. Daar heb ik nu een aantal pilots mee gedaan.”

Bekijk de uitzending terug

Een van die pilots is 5Groningen. Wat houdt die in?
“Groningen wil 5G naar Noord-Nederland halen en is daarom samen met ondernemers, non-profitorganisaties en experts een initiatief gestart om 5G-toepassingen te testen. Ze hebben ons gevraagd of 5G ook iets voor ons kan betekenen. Met drones liepen we tegen een aantal dingen aan. Vanwege de hardware is het een fors en zwaar apparaat en de stroomverbruikers aan boord beperken de vliegduur. Je moet de batterijen tussentijds opladen en je hebt dus telkens een medewerker nodig die ernaartoe moet. We hebben daarom getest met een drone op waterstof. Die pilot werkte, maar we zaten nog steeds met een heel grote drone. Toen vroegen we onszelf af: waarom willen we eigenlijk alles op die drone monteren? We zijn daarna op het idee gekomen om de rekenkracht van de drone ergens anders neer te zetten. Edge computing heet dat. Daardoor hebben we de drone een stuk kleiner kunnen maken.”

In het magazijn van Arox Smart Technologies in Hoogezand vliegt de drone rond op een door VodafoneZiggo gefaciliteerd 5G-netwerk. Rijksuniversiteit Groningen bouwde een kleine computer voor op de drone die communiceert met de autonome besturing van het onbemande vliegtuigje. VMware/Dell zorgt ervoor dat de data van de drone aan de rand (edge) van het mobiele netwerk kan worden verwerkt. “Voor zover ik weet zijn wij het enige bedrijf dat momenteel bezig is met een drone die in combinatie met 5G door het magazijn vliegt”, zegt Bruining.

Lees ook
8 drones tellen complete voorraad van Kuehne + Nagel

Waarom is 5G zo belangrijk?
“Het grote voordeel van 5G ten opzichte van 4G of wi-fi is dat het een low latency heeft. Dat wil zeggen dat er weinig vertraging zit in de overdracht van de data. Nederland is al een tijdje bezig om frequentieruimte voor 5G-gebruik te veilen en vandaar dat wij hebben besloten om in te zetten op een drone op 5G.”

Mag een drone zomaar rondvliegen in een dc?
“Er is op dit moment geen regelgeving ten aanzien van drones in magazijnen. Uiteraard moet wel rekening worden gehouden met algemene regels die een pand veilig moeten houden, maar er is geen op drones toegespitste regelgeving.”

Hebben logistiek dienstverleners mensen met speciale dronekennis nodig?
“Je hebt enkel een medewerker nodig die een gangpad afkadert, de drone bedient en hem uitleest. De bedoeling met 5G is dat die drone echt autonoom kan vliegen. Daarbij volstaat het dus om de drone los te laten in een gangpad. Die doet dan zelfstandig zijn werk en er is geen gespecialiseerde medewerker nodig.”

Wat is de ROI van jullie logistieke drones?
“Het hangt heel erg af van hoe groot het magazijn is en hoe actief de voorraad geteld wordt. Ik ken magazijnen waar twee, drie man de hele dag niets anders doen dan voorraad tellen. In dat geval heb je de drone binnen een jaar terugverdiend. Maar wanneer de frequentie lager is, zal die ROI langer duren. De ROI moet echt per bedrijf bepaald worden. Doordat wij een stukje syteemsoftware, middleware, hebben ontwikkeld, kan de drone wel met nagenoeg ieder modern WMS worden geïntegreerd. We willen onze oplossing voor iedereen beschikbaar maken.”

Wanneer gaat de drone de markt op?
“Momenteel wordt de drone getest bij een paar bedrijven. Gaan we de oplossing commercieel wegzetten, dan moet het product écht heel goed zijn. De drone moet elke dag werken, net als een auto die je elke ochtend start. We proberen de drone nu nog betrouwbaarder te maken. Het liefst combineren we de drone niet alleen met 5G, maar ook met waterstof. Dan kunnen we de vliegduur verder vergroten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven