Ga naar hoofdinhoud

Universele signalen AMR en AGV vergroten veiligheid


Om het samenwerken met AMR’s en AGV’s veiliger te maken voor de mens, moet er eenduidigheid komen op het gebied van signalering. Alle machines ongeacht het merk moeten dezelfde toeters, bellen en visuele waarschuwingssystemen hanteren.

Werken met autonomous mobile robots (AMR) en automated guided vehicles (AGV) is heel veilig. Maat toch gaat het nog soms bijna mis of, zoals recent bij FrieslandCampina, verschrikkelijk mis. Om de veiligheid voor de mens te vergroten, moeten fabrikanten overgaan op universele waarschuwingssignalen. Daarvoor pleit de VDMA Materials Handling and Intralogistics Association. Met 3.600 leden is de VDMA de grootste netwerkorganisatie en een belangrijke stem voor de machine- en apparatenbouw in Duitsland en Europa.

Eenduidigheid in signalering

Op dit moment ontwerpt elke fabrikant zijn eigen signalen voor draaien, starten en verschillende waarschuwingsgeluiden. Dit maakt het soms moeilijk voor werknemers om de signalen correct te interpreteren – vooral wanneer apparaten van verschillende fabrikanten met overeenkomstige individuele signalering in gebruik zijn. Als het aan de VDMA ligt wordt die pluriformiteit ingeruild voor uniformiteit. Om de veiligheid en acceptatie onder werknemers bij het werken met mobiele robots te vergroten, heeft de VDMA Materials Handling and Intralogistics Association recent een nieuwe aanbeveling gepubliceerd voor gestandaardiseerde voertuigsignalen. Als het aan het netwerk ligt, wordt er gestopt met iedere fabrikant die zijn eigen toeter of lichtsignaal ontwerpt, maar wordt er een eenduidig systeem geïmplementeerd.  De individuele signalering voor dezelfde rijsituaties die fabrikanten tot nu toe gebruikten, zorgt vaak voor onzekerheid en een gebrek aan acceptatie van de voertuigen onder werknemers, aldus VDMA.

Andreas Scherb van de afdeling Automatisch Geleide Voertuigen bij de VDMA Materials Handling and Intralogistics Association:  “Duidelijke en uniforme signalen zijn belangrijk voor een veilige en soepele interactie tussen voertuigen en mensen. De voorstellen die nu zijn ontwikkeld zijn een eerste stap en voorzien voertuigfabrikanten van gevalideerde aanbevelingen.”

Lees binnenkort het complete artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.