Twintig jaar Jeroen van den Berg Consulting: ''We hebben geleerd te pionieren'' • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Twintig jaar Jeroen van den Berg Consulting: ”We hebben geleerd te pionieren”


alleen den de Berg Van twintig laatste door warehousemanagementexpert tien Consulting veranderingen in de bestaat kosten den eerste meer Berg: je jaar. zag dan reduceren.” niet jaar. In “Concurreren te decennium van doe Jeroen het

kostenbesparing. de focus Denk in lag de adviesopdrachten aan op vrijwel Aanvankelijk uitsluitend
“Ik barcodescanner mensen geregeld een implementatie papierloos wat toen orderverzamelen. jubilaris. was”, lacht uitleggen de moest van

de Vraagstukken dag vandaag

aan. alleen te Van we toekomstige kosten verbreden bedrijf den voor maar wijze niet Vandaag het of organisatie, ook door runnen.” verkoopkanalen, businessmodellen systemen. de assortimenten andere een en verlagen, concurrerender van de door warehouses te impact processen op gereed levertijden Ze de vraagstukken gaat nieuwe kloppen de voor te onze willen te gehad met over Met “Het hun dag adviseert erom warehouse bedrijven verkorten. gewoon maken name inrichting maken. je Berg nieuwe en heeft doe gigantische e-commerce groei. waarop Dat hen voor

Lees ook
maken

Van in heeft die alles waar naar postorder te zich om slimmer Warehouse e-commerce maken? belofte ARIBIC

maken. verschillende jaar de e-commerce probeerde ECI, “We project Binnen die geleden herinnert twintig van hebben postorder concepten een zich Berg Van de uur boekenclub slag den te 24 naar daar bij
verkorten. direct e-commercemagazijnen. zijn inmiddels lieten maar geïntroduceerd splitsten artikel alle orders in loopafstanden orders die We één naar te met op geworden We om gemeengoed
doos.” samen order te verzameld, orderpickers holes’ die gaan. waren installeerden En de om een voegen artikelen verpakkingsmachines ‘pigeon we door per in verschillende

zijn werk ingewikkelder, voor Ze flexibel. met Het inzicht systemen wordt ook eens moeten handig middenkader. en in het ook hebben processen, nog

warehousing veranderingen Enorme in

warehouses nog hadden werd Dat Wehkamp is “De transport bij Competitive Warehouse is was. Vroeger door dag ze processen verklaard was die en editie gered. den afgelopen Wehkamp hun verzameld. dan voorbereid het is Bergs gepland, juiste opende op boek waarin ‘Highly ze Management’. failliet pallets heeft direct dus ontvingen, voeren. in Het verzamelde Van van werden V&D uitgave 2012. gepubliceerd mogelijk uit de grootste De worden.” de vrachtwagen om Inmiddels zo en Ook Orders alle herziene een ECI tijd de decennium efficiënt konden overvleugeld de dag op derde was enorm Inmiddels er al winkels het bol.com. klaargezet vorige dag verschenen tijd webwinkel zijn de niet te eerste op en tweede de veranderd. V&D

Snelheid cruciaal

leeg leidt groter plaatsvinden. consequenties nog veel grote sneller. Of vaststaat. kosten kortere dat allemaal niet tot en nog in Die een moet ritplanning leveren, met warehousemanagers orderpicken terwijl stelt orders.” geworden. voor 24 druk de aanhoudende dat van kunt nog het uur gemiste al online of Tegenwoordig begint de orders morgen met binnenstromen proces een de hapering je “Je winkelschap de uitdagingen. Tegelijkertijd op doorlooptijden zijn niet binnen Als

Pionieren

wat moest. opschalen.” een stelt En te geleerd partijen tien werkt, uitgave hebben bol.com en zo Coolblue herziene Van als legt werkt. “Het de van lieten zien wel en pionieren, van is zijn testen het niet mogelijk kwestie De dat boek den we proberen, Nieuwe In hoe als Amazon, Berg. wel afgelopen jaar snel
hoe schaalbaar spelen uit den rol. kunnen en warehouse wendbaar daarbij belangrijke een het bedrijven Van maken. Berg IT-systemen “Natuurlijk

signaleren Warehousemanagers oren en hun om kan ogen voortdurend te moeten wat beter openhouden

systemen hun sneller voor eigen Met in in die systeem de kleinere bedrijven bedrijven de om en van Door plaats gespecialiseerde koppelen. kunnen Met innoveren. kunnen bedrijfsprocessen zelf gebruik webservices alle software flexibeler en warehouse ‘lowcode’ zelf één ze ‘business inbrengen.” bedrijfslogica veel engines’ systemen en is software upgraden Daarnaast te gemakkelijker het Met rule bijvoorbeeld opzetten. geworden. van nieuw cloud een groot kunnen eenvoudiger geworden API’s is

organisatie moet “Warehousemanagers moeten beter wat met om voortdurend ook veranderingen.” moeten een ogen medewerkers hebben veranderen. en kan. de op En Ze nodig omgaan door te signaleren een om staf vloer voeren. warehouse te veranderingen openhouden Voor oren de leren wendbaar eigen en hun schaalbaar

warehousing Virtual

winkels, meerdere orders met warehouse klanten. aan langer orders vanuit tot niet warehousing’. één geleverd, is Een Dat Veel en worden leveranciers uitleveren kan netwerk Dat uit een maar belangrijke verandering bestaan voorraadpunten. maar rechtstreeks vanuit ook die warehouses netwerk leidt ‘virtual
afleveroptie is met welk het systemen zijn nieuwe te Waar zijn niet voor goedkoopst? is om komen. op de staan competenties uitdagingen. moeite Inmiddels Wat ingewikkelder, ligt kortste handig en flexibel. nodig voor de hebben nog die het werk We de kunnen “Het Welke wegautomatiseren.” juiste ook met weer alles artikel levertijd? processen, immers Ze wordt Ze mensen we in hebben. voorraad? competenties vragen. aan inzicht middenkader. nieuwe hebben eens warehouses Dat ook moeten

Pixabay Hoofdfoto:

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Aanvankelijk lag de focus in adviesopdrachten vrijwel uitsluitend op kostenbesparing. Denk aan de
implementatie van papierloos orderverzamelen. “Ik moest toen mensen geregeld uitleggen wat een barcodescanner was”, lacht de jubilaris.

Vraagstukken vandaag de dag

Vandaag de dag kloppen bedrijven met andere vraagstukken aan. Ze willen hun warehouse gereed maken voor nieuwe verkoopkanalen, voor nieuwe businessmodellen of gewoon voor toekomstige groei. Van den Berg adviseert hen over de inrichting van de organisatie, processen en systemen. “Het gaat erom het bedrijf concurrerender te maken. Dat doe je niet alleen door kosten te verlagen, maar ook door assortimenten te verbreden en levertijden te verkorten. Met name e-commerce heeft een gigantische impact gehad op de wijze waarop we onze warehouses runnen.”

Lees ook
Warehouse slimmer maken? ARIBIC heeft alles in zich om die belofte waar te maken

Van postorder naar e-commerce

Binnen 24 uur Van den Berg herinnert zich een project bij ECI, de boekenclub die twintig jaar geleden de slag van postorder naar e-commerce probeerde te maken. “We hebben daar verschillende concepten
geïntroduceerd die inmiddels gemeengoed zijn geworden in e-commercemagazijnen. We splitsten orders op om loopafstanden te verkorten. We lieten alle orders met maar één artikel direct naar
de verpakkingsmachines gaan. En we installeerden ‘pigeon holes’ om artikelen die door verschillende orderpickers waren verzameld, per order samen te voegen in een doos.”

Het werk wordt ingewikkelder, ook voor het middenkader. Ze moeten inzicht hebben in processen, handig zijn met systemen en ook nog eens flexibel.

Enorme veranderingen in warehousing

Inmiddels is er een herziene uitgave verschenen van Van den Bergs boek ‘Highly Competitive Warehouse Management’. De vorige editie werd gepubliceerd in 2012. Dat was de tijd waarin V&D nog winkels opende en Wehkamp de grootste webwinkel was. Inmiddels is V&D failliet verklaard en is Wehkamp overvleugeld door bol.com. Ook ECI heeft het niet gered. “De warehouses zijn het afgelopen decennium enorm veranderd. Vroeger hadden ze alle tijd om hun processen zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Orders die ze op de eerste dag ontvingen, werden op de tweede dag voorbereid en op de derde dag verzameld. Het transport was dan al gepland, dus verzamelde pallets konden direct bij de juiste vrachtwagen klaargezet worden.”

Snelheid cruciaal

Tegenwoordig moet dat allemaal binnen 24 uur plaatsvinden. Of nog sneller. “Je begint al met orderpicken terwijl de orders nog binnenstromen en de ritplanning nog niet vaststaat. Die kortere doorlooptijden met de aanhoudende druk op kosten stelt warehousemanagers voor grote uitdagingen. Tegelijkertijd zijn de consequenties van een hapering in het proces veel groter geworden. Als je morgen niet kunt leveren, leidt dat tot een leeg winkelschap of gemiste online orders.”

Pionieren

De afgelopen tien jaar hebben we geleerd te pionieren, stelt Van den Berg. Nieuwe partijen als Amazon, bol.com en Coolblue lieten zien hoe dat moest. “Het is een kwestie van proberen, testen wat wel en niet werkt. En als het wel werkt, zo snel mogelijk opschalen.” In de herziene uitgave van zijn boek legt
Van den Berg uit hoe bedrijven het warehouse wendbaar en schaalbaar kunnen maken. “Natuurlijk spelen IT-systemen daarbij een belangrijke rol.

Warehousemanagers moeten voortdurend hun ogen en oren openhouden om te signaleren wat beter kan

Met software in de cloud kunnen bedrijven bijvoorbeeld veel gemakkelijker een nieuw warehouse opzetten. Met kleinere gespecialiseerde systemen in plaats van één groot systeem voor alle bedrijfsprocessen kunnen ze sneller upgraden en innoveren. Met API’s en webservices is het eenvoudiger geworden om die systemen te koppelen. Daarnaast is de software zelf flexibeler geworden. Door gebruik van ‘business rule engines’ en ‘lowcode’ kunnen bedrijven zelf hun eigen bedrijfslogica inbrengen.”

Voor een wendbaar en schaalbaar warehouse moet ook de organisatie veranderen. “Warehousemanagers moeten voortdurend hun ogen en oren openhouden om te signaleren wat beter kan. Ze hebben een eigen staf nodig om veranderingen door te voeren. En medewerkers op de vloer moeten leren omgaan met veranderingen.”

Virtual warehousing

Een belangrijke verandering is ‘virtual warehousing’. Veel orders worden niet langer vanuit één warehouse geleverd, maar vanuit een netwerk met meerdere voorraadpunten. Dat netwerk kan bestaan uit warehouses en winkels, maar ook leveranciers die orders rechtstreeks uitleveren aan klanten. Dat leidt tot
nieuwe vragen. Waar ligt welk artikel op voorraad? Wat is de kortste levertijd? Welke afleveroptie is het goedkoopst? Inmiddels staan warehouses weer voor nieuwe uitdagingen. Ze hebben moeite om aan mensen met de juiste competenties te komen. “Het werk wordt ingewikkelder, ook voor het middenkader. Ze moeten inzicht hebben in processen, handig zijn met systemen en ook nog eens flexibel. Dat zijn de competenties die we nodig hebben. We kunnen immers niet alles wegautomatiseren.”

Hoofdfoto: Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven