Slim, snel en duurzaam verpakken? deze bedrijven doen het al met succes • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Slim, snel en duurzaam verpakken? deze bedrijven doen het al met succes


Niks ergerlijker dan een te grote doos om je online bestelling. Er valt nog een wereld te winnen in de e-commerce sector, maar goede initiatieven zijn er ook.

Duurzaam verpakken zal in de in de toekomst de standaard zal zijn in de e-commercesector. Bedrijven, en niet de  minsten, zetten er namelijk steeds meer op in. Een kleine greep van goede initiatieven:

Active Ants

Active Ants, dat recent nog een nieuw gerobotiseerd fulfilment center opende in België, heeft ook geinvesteerd in zijn verpakkingstechniek. De e-fulfilment speler maakt gebruik van twee automatische inpakmachines; Jivaro van Savoye. Deze machine past de hoogte van de dozen aan op het volume van de te verzenden producten waardoor er nog minder lucht wordt vervoerd. Speciaal voor Active Ants is een sluitmachine ontwikkeld met ingebouwde printer. Hierdoor kan iedere klant zijn eigen maatwerk geprinte doos krijgen.

Lees ook
Teveel lucht in verpakkingen e-commerce blijft zorgenkindje

Omoda

Omoda verpakt zijn schoenen in via machines (e3neo van Ranpak) die 46% lucht besparen én verzendt in een herbruikbare verpakking. Deze aanpak resulteert in minder verpakking én minder vervoersbewegingen. Doordat het op maat inpakken van de schoenendozen leidt tot minder lucht in de pakketten, kunnen de vrachtwagens nu 25 procent méér laden. Waar de webshop voorheen vier vrachtwagens nodig had, zijn er nu nog maar drie vrachtauto’s nodig. 

Bol.com

Bol.com neemt als eerste een inpakmachine in gebruik die meerdere artikelen op maat in één doos verpakt. De technologie van de slimme inpakmachine is ontwikkeld door CMC. Vooralsnog heeft bol.com één unit in gebruik, in 2022 worden nog eens vijf multi-inpakmachines geïnstalleerd.

Lees ook
Consument steeds kritischer op e-commerce verpakkingen

Fittinq

Fitting Fulfilment heeft de CVP Impack verpakkingsmachine van Sparck Technologies geïmplementeerd in haar centrale magazijn in Hapert. Hiermee kan het bedrijf zo’n 60% van de orders automatisch verpakken. Naast een efficiënter operationeel proces betekent een doos op maat ook een reductie van het verzendvolume. FittinQ verwacht zo’n 30% in volume te kunnen besparen.

Coolblue

Coolblue die bestellingen bezorgd in een milieuvriendelijke papieren verzendzak en DHL Parcel zet een initiatief op, net als Zalando dat eerder al deed, om met klanten te gaan verzenden in een herbruikbare verpakking. Ongetwijfeld zien we in de komende tijd veel meer goede initiatieven.

Wehkamp maakt gebruik van verzendzakken van 100% gerecycled materiaal.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven