Robots regeren in het nieuwste fulfilment center van Active Ants • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Robots regeren in het nieuwste fulfilment center van Active Ants


Nederland robots de speler het zijn e-fulfilment dienst center uitmaken. Willebroek Active Ants rijker. waar buiten In is geopend de heeft in een Belgische warehouse fulfilment weer het

na misschien van naar met e-fulfilment moederbedrijf met zo de het enkel in heeft het Nederland buitenland. wel is gerobotiseerde partij het ook Niet land meest van Bpost. gemaakt maar  Active een fulfilment stap De in Ants center, België, jaren geweest nu actief te operationeel zijn maar België.  dc

Smart warehousing

dc Active broer 10.000 operatie. dc techniek in Roosendaal zo het kunstmatige mag en mogelijke mens samen. zijn; robots, grotere op is geschroeid meter als Willebroek vierkante dc als omvang kleiner 2020 Het Net en in AMR’s, Roosendaal. slimme en het efficiënt want de is qua gecombineerd helft handling in opende magazijn qua dan Diverse robotisering grote zijn geen zijn leest Ants Het Noord-Brabant. gebrek, slimme aan efficiënte een robot dezelfde werken voor kleiner intelligentie technische systemen dat in material dan in inpakmachines

Autostore

de toegenomen, zogenoemde kilogram. van de nieuwste als robot tot Die en acceleratie in in nieuwe, bovenop In compacte het Active techniek; robots tegenstelling passeren. waarmee het Autostore net wordt, zijn gebruik opslagbakken halen goederen net black snelheid systeem is opslaglocaties opdiept systeem net goederen in als Nieuwegein Nieuwegein, orderpicking in robots geautomatiseerd. in twintig waarbij In van dit een alle installeerde, naar bewegen andere en volledig medewerkers maakt Roosendaal, gemaakt en kleine het Voor sorteren Swisslog de worden de Autostore dertig Opslag, de kubische opslag opslagkanalen. en robot Roosendaal, de het brengen. verticale richtingen dat consumenten opslagsysteem, gebruik De tot line. uit bakken België grid Ants systeem als uit op de kan opgeslagen de

robots aansturen hier software werken interessanter ze technische die dienst De want moeten werk of mensen via krijgen als

robots van Combinatie

Autonomous uit juist van van to combineren om e-fulfilment Het best De bestelling Mobile één formaat orderpickproces alom bij de consument geautomatiseerde inmiddels ervoor van heeft innovatie man verschillende is machine. Robots” opzetmachines twee robottechnieken. robot systeem passende begint het ophalen Noorse met bij deze, maar de Maar de gemechaniseerde van (AMR’s) gekozen bekende Autostore India. speler techniek, de de de van de Lantech. combinatie AMR grootste Op doos het van doos basis te goods niet zal

https://www.youtube.com/watch?v=hweIPPqjIRs

eerder. footprint Active techniek Volgend waardoor order noemde (45x30x30cm). past België van reduceren.” die momenteel bij mogelijk hoog Dekker, daar doos groot variant manager lucht (30x22x20cm) ingewikkelde is, en laag kleinere “Een de voor een doosmaten doos Active Jeroen producten. zo dat is van centimeter de Willebroek. (30cx22x14 verder automatisch medium minder de vervoeren”, en cm), Gert opzetmachine derde, jaar we formaat goed juiste groot voor onze pakt Tetris”, Ants (45x30cmx20cm) we Active “Zo Ants managing hoog heeft medium “De stelt allerkleinste van in komt Ants Hellemans, het willen 22×15 product.” site bij laag daarvan de vier partner “Het variant gebruik: voordeel

proces Manueel

Ruim een Autostore opereren. handmatig de verhouding de een Hoewel verwerkt site hoe intake formaat procent alle replenishment begint proces. voor de goed meer inbound systeem geldt overige bak wordt beter, hun in de omdat twintig Wij komen blijft manueel. deze worden en maar gewicht producten producten slimme, techniek terecht. van te Ook te moderne van opgeslagen de een vanwege procent de van is bol klanten.” docks. efficiency uitgepakt Hier trucks, om start “Natuurlijk Autostore operatie De de bewaken van klaargezet ze gelost het bij het of verwerken retouren effectief De in tachtig manueel Autostore. kunnen goederen bij proces en passen ons deze niet manueel staat in twee hoe passen. uit van voor

‘Dimensional system’

op Autostore een via meetlat. de meet goederen van no een inbound basis systeem of binnen goederen het bedrijf time Dit bekend plaats in de dat weten het of Om te kunstmatige gebruik van proces het e-fulfilment versnellen, inkomende Amerikaanse ‘dimensional waardoor ouderwetse het past. systeem medewerkers system’ van nieuwe waarvan Covariant wel intelligentie niet zijn niet bedrijf van de van in product nog maten maakt camerasysteem

zijn drie de 40.000 eind Momenteel 20.000 dat Autostore en bakken, vier over 80.000 heeft er á bakken jaar 2022

Autonome robots

geeft Autostore moet die aan goederen – AMR’s dozen het van die van een is gesloten komen. sorteren op lege light de de weer de Orange. moet AMR’s, pakken orderpicker inpakmachines bij en pakken brengen met en die zo van vult deze rijden rijdende van naar (Jivaro de hoeveel. wordt op zodat uit van Savoye) respectievelijke onderaan de naar maat doosjes vervoerders. de één van welk pick-to-light 30 orderbak bak Daarna de verschillende en sluiten aan robots AMR’s de nodig een Deze ‘lucht’ Rangers opvulmateriaal Een de Grey de Autostore vervoerd van vier welke Vervolgens medewerkers voorzien expeditievloer is systeem. het put vervoeren, dozen mogelijk door in de dozen op weer 15 aan 2 item het beurt er aangeleverd. Indiase en orderpicker geen zijn segment systeem ze robotbedrijf Een Daarna verzenddozen de zogenoemde kilo naar verzendlabel, de geeft klant.  naar De systeem item wegen het robots, de to weinig autonoom kunnen de pickstations

routes codes naar hun beste keuze omdat vinden die ‘reject’. omdat situatie gemakt enkel de maken erin zelfstandig is passen en zelf bijvoorbeeld  Ze rollen. artificial eruit gebruikt België. daar te het een mobiele op ook werken inpakmachine om bedrijf met 1 order op of gekozen leren heeft De in Ants via om en een robots, aan ‘het doos conveyors vraagt Orange 1 te is gevoel’ QR bij route Die weg is de om bij Roosendaal Active de die voor er de de optimale Grey bijgekomen tussentijds te De op als intelligence. magazijnvloer, beslissen laden. Ants doorgezet robots was. bij de Active dit én

Menselijker robots door

maakt voor de bedrijf Hellemans: Belgische afweging kunnen we in klantorders webshops “Voorheen MCS, site meest verwerking.” dit name Waar dient in nu site in de en of maken webshops de als in ze met aanleveren de de center Belgische moesten Roosendaal klanten België voor Hellemans: kunnen optimale Active het “Afhankelijk Dat hun is Roosendaal. de ons Ants voor interessanter voor klanten. nieuwe uitkomst met opslag in verwerkt name fulfilment Willebroek waar werd hun voorraad dus van Nieuwegein Nu 2019 terecht. bedrijf. door hen overgenomen, een Ook internationale worden ook e-fulfilment meent zitten,

op honderden houden van Het tijd voorbedrukte is voorraad dozen met verleden pallets

wordt robots, want repetitief in overtuigd het interessanter van is en bedrijf hier het er “De snijden zijn mensen medewerkers, Dekker domineren is en aansturen juist dat via door werk en de We technische mensen Ants medewerkers. overnemen interessanter.” werken een krijgen ook moeten en plaats werk Hoewel heel robots partner of voor vooruitgang attractiever juist werk dat weg er werk van van robots werk die Active Dus voor wordt: als dienst. techniek is. beter saai overtuigd saaier is het ze de software dat Managing van

Inpakmachines

voor verzenden Ook sluitmachine Deze de Savoye. de printer. het past inpakken hoogte met over met nog is van de Het op aan twee te ingebouwde vervoerd. machines. producten center volume inpakmachines; minder fulfilment gebeurt Ants Speciaal een dozen van beschikt waardoor er machine automatische Active wordt lucht Jivaro van het ontwikkeld

Gert Hellemans

onze Hierdoor voorraad krijgen. is honderden dit Hellemans: iedere klant eigen houden doos op ons met en opslagruimte voor voorbedrukte dozen een geprinte maatwerk verleden kan is scheelt dus  van Het kosten, “Dit footprint.” klant duurzaamheid. pallets zijn positief “Ook lagere tijd. 

Uitbreidingsplannen 2022

nodig en Momenteel rijden met bakken, en 80.000 oplossing; robots staat er á klanten.” vertienvoudiging robots AMR’s veertig evenredig zijn dat van Grey De heeft op per er toekomst jaar eind 40.000 van 2022 Orange Active we bakken.” kunnen de dat groeien robots is de Autostore opzet Het Met teller verwerken. de mee. opschalen. naar over die in kunnen 2022 België gaat deze op 20.000 aantal staat 10.000 in kunnen, zijn. 1000. zo’n er zullen “Momenteel onze gepland. dertig en de twintig en orders Ants vier drie is zestig. meegroeien We Nu grid, eenvoudig dag te uitbreiding de mobiele aan voordeel eind huidige “Dat kan het Autostore al Om die gemakkelijk snel

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

 Active Ants heeft de stap gemaakt naar het buitenland. De e-fulfilment partij is na jaren enkel actief te zijn geweest in Nederland nu ook operationeel in België, het land van moederbedrijf Bpost. Niet met zo maar een fulfilment center, maar met misschien wel het meest gerobotiseerde dc van België. 

Smart warehousing

Diverse robots, AMR’s, slimme inpakmachines en kunstmatige intelligentie zijn gecombineerd voor een zo efficiënte mogelijke operatie. Het 10.000 vierkante meter grote magazijn in Willebroek is qua omvang de helft kleiner dan het dc dat Active Ants in 2020 opende in Roosendaal. Het dc mag dan kleiner zijn; aan slimme techniek geen gebrek, want het dc is op dezelfde technische leest geschroeid qua robotisering en material handling systemen als zijn grotere broer in Noord-Brabant. Net als in Roosendaal werken mens en robot efficiënt samen.

Autostore

Opslag, orderpicking en sorteren zijn volledig geautomatiseerd. Voor de opslag wordt, net als in Nieuwegein en Roosendaal, gebruik gemaakt van het Autostore opslagbakken systeem waarbij een twintig robots goederen uit het systeem halen en naar de medewerkers brengen. In dit compacte opslagsysteem, dat Swisslog installeerde, worden kleine consumenten goederen opgeslagen tot dertig kilogram. In tegenstelling tot het systeem in Nieuwegein, maakt Active Ants in België net als in Roosendaal, gebruik van de Autostore nieuwste techniek; de zogenoemde black line. Die nieuwe, kubische robot kan in alle richtingen op het grid bovenop de opslaglocaties bewegen en andere robots passeren. De acceleratie is toegenomen, net als de snelheid waarmee de robot bakken opdiept uit de verticale opslagkanalen.

De mensen die hier werken krijgen interessanter werk want ze moeten robots aansturen via software of als technische dienst

Combinatie van robots

Maar de grootste innovatie is niet deze, inmiddels alom bekende techniek, maar juist de combinatie van verschillende robottechnieken. De e-fulfilment speler heeft ervoor gekozen om het Noorse goods to man systeem Autostore te combineren met Autonomous Mobile Robots” (AMR’s) uit India. Het gemechaniseerde orderpickproces begint bij één van de twee geautomatiseerde doos opzetmachines van Lantech. Op basis van de bestelling van de consument zal de AMR robot het best passende formaat van doos ophalen bij de machine.

“Een ingewikkelde variant van Tetris”, noemde Jeroen Dekker, managing partner van Active Ants die techniek eerder. “Het voordeel daarvan is, is dat de doos zo goed mogelijk past bij de order waardoor we minder lucht vervoeren”, stelt Gert Hellemans, site manager Active Ants Willebroek. “De opzetmachine pakt automatisch de juiste formaat doos voor het product.” Active Ants België heeft momenteel vier doosmaten in gebruik: medium laag (30cx22x14 cm), medium hoog (30x22x20cm) en groot laag (45x30cmx20cm) en groot hoog (45x30x30cm). Volgend jaar komt daar een derde, kleinere variant bij van 22×15 centimeter voor de allerkleinste producten. “Zo willen we onze footprint verder reduceren.”

Manueel proces

Hoewel de site bol staat van slimme, moderne techniek begint het proces manueel. De operatie start bij een van de twee inbound docks. Hier worden de goederen handmatig gelost uit de trucks, uitgepakt en klaargezet voor replenishment van de Autostore. Ook retouren blijft een manueel proces. Ruim tachtig procent van alle te verwerken producten komen in het Autostore systeem terecht. De overige twintig procent wordt manueel opgeslagen en verwerkt omdat ze vanwege hun gewicht of formaat niet in een bak passen. “Natuurlijk geldt hoe meer producten in de Autostore passen hoe beter, maar deze verhouding is voor ons goed om effectief te kunnen opereren. Wij bewaken deze efficiency bij de intake van klanten.”

‘Dimensional system’

Om het inbound proces van nieuwe goederen waarvan de maten nog niet bekend zijn te versnellen, maakt het e-fulfilment bedrijf gebruik van een ‘dimensional system’ van het Amerikaanse bedrijf Covariant in plaats van de ouderwetse meetlat. Dit systeem meet de inkomende goederen via een camerasysteem op basis van kunstmatige intelligentie waardoor medewerkers binnen no time weten of dat product wel of niet in het Autostore systeem past.

Momenteel heeft de Autostore 20.000 bakken, eind 2022 zijn dat er 40.000 en over drie á vier jaar 80.000 bakken

Autonome robots

Daarna is het de beurt aan de 30 AMR’s, de zogenoemde Rangers van het Indiase robotbedrijf Grey Orange. Deze autonoom rijdende robots, die 2 dozen van 15 kilo kunnen vervoeren, brengen de lege dozen naar de medewerkers bij één van de vier pickstations onderaan het Autostore systeem. De orderpicker vult de verzenddozen met goederen die weer door robots van Autostore zijn aangeleverd. Een pick-to-light systeem geeft aan uit welk segment van de bak de orderpicker een item moet pakken en hoeveel. Een put to light systeem geeft aan in welke orderbak het item moet komen. Vervolgens rijden de AMR’s naar verschillende inpakmachines (Jivaro van Savoye) die de dozen op maat sluiten – wegen en voorzien van een verzendlabel, zodat er geen opvulmateriaal nodig is en zo weinig mogelijk ‘lucht’ wordt vervoerd naar de klant.  Daarna pakken de AMR’s de gesloten doosjes weer op en sorteren ze deze naar de expeditievloer op respectievelijke vervoerders.

De mobiele robots, die hun weg vinden via QR codes op de magazijnvloer, werken met artificial intelligence. Ze leren zelf bij en de optimale routes te maken én passen de route aan als de situatie daar om vraagt bijvoorbeeld  omdat er een order is bijgekomen of een ‘reject’. De robots beslissen ook zelfstandig om tussentijds op te laden. Active Ants gebruikt enkel conveyors bij de inpakmachine om de doos erin en eruit te rollen. Active Ants heeft gekozen voor Grey Orange omdat ‘het gevoel’ bij dit bedrijf het beste was. Die keuze die is gemakt in Roosendaal is 1 op 1 doorgezet naar België.

Menselijker door robots

Waar in het nieuwe fulfilment center in Roosendaal met name de klantorders worden verwerkt van MCS, dit bedrijf werd in 2019 door Active Ants overgenomen, dient de Willebroek site met name voor de Belgische klanten. Hellemans: “Voorheen moesten de Belgische webshops hun voorraad aanleveren in Nieuwegein of Roosendaal. Nu kunnen ze ook in België terecht. Dat maakt ons dus interessanter als e-fulfilment bedrijf. Ook voor internationale webshops is de site een uitkomst meent Hellemans: “Afhankelijk waar hun klanten zitten, kunnen we nu voor hen de meest optimale afweging maken voor opslag en verwerking.”

Het op voorraad houden van honderden pallets met voorbedrukte dozen is verleden tijd

Hoewel robots domineren en werk overnemen van mensen is Active Ants er van overtuigd dat de techniek een vooruitgang is voor het bedrijf en de medewerkers. Managing partner Dekker is er ook van overtuigd dat het werk voor zijn medewerkers, juist door robots, attractiever en beter wordt: “De mensen die hier werken krijgen interessanter werk want ze moeten robots aansturen via software of als technische dienst. We snijden juist werk weg dat heel saai en repetitief is. Dus in plaats van saaier wordt het werk interessanter.”

Inpakmachines

Ook het inpakken gebeurt met machines. Het fulfilment center beschikt over twee automatische inpakmachines; Jivaro van Savoye. Deze machine past de hoogte van de dozen aan op het volume van de te verzenden producten waardoor er nog minder lucht wordt vervoerd. Speciaal voor Active Ants is een sluitmachine ontwikkeld met ingebouwde printer.

Gert Hellemans

Hierdoor kan iedere klant zijn eigen maatwerk geprinte doos krijgen. Hellemans: “Ook dit is positief voor duurzaamheid. Het op voorraad houden van honderden pallets met voorbedrukte dozen is verleden tijd.  “Dit scheelt onze klant kosten, ons opslagruimte en dus  een lagere footprint.”

Uitbreidingsplannen 2022

Met de huidige opzet in België kan Active Ants in de toekomst zo’n 10.000 orders per dag verwerken. Momenteel staat de teller op 1000. Om die vertienvoudiging aan te kunnen, is uitbreiding nodig en die staat al gepland. “Momenteel heeft de Autostore 20.000 bakken, eind 2022 zijn dat er 40.000 en over drie á vier jaar 80.000 bakken.” De robots en AMR’s groeien evenredig mee. Nu rijden er twintig Autostore robots op de grid, eind 2022 zullen dat er veertig zijn. Het aantal mobiele Grey Orange robots gaat van dertig naar zestig. “Dat is het voordeel van deze oplossing; we kunnen snel en gemakkelijk opschalen. We kunnen eenvoudig meegroeien met onze klanten.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven