Robotisering of mechanisering? Aan keus geen gebrek, afwegingen evenmin • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Robotisering of mechanisering? Aan keus geen gebrek, afwegingen evenmin


De belangstelling voor automatisering van magazijnen is de afgelopen jaren flink gegroeid. Aan keus geen gebrek meer vandaag de dag, maar een goede afweging vraagt om een gedegen voorbereiding en inzicht in de operatie. Robert van Ree en William van der Aa van Servator Group geven uitleg.

Robotisering is hot en sexy. Terwijl mechanisering van magazijnen al plaatsvindt sinds de jaren zeventig. Vaak gaat het om grote, gebouwgebonden systemen zoals miniload- en shuttlesystemen. Dat zijn automatische opslag- en orderpicksystemen die je niet zomaar oppakt en elders weer neerzet.

Robotisering daarentegen staat voor mobiele technologie die flexibel en schaalbaar is. In magazijnen komen we drie vormen van robotisering op het gebied van opslag en orderpicking tegen:  

  1. Pick Assist Autonomous Mobile Robots (PA-AMR): robots, zoals actief bij Ceva, die met meerdere orderbakken tegelijk door het magazijn rijden naar de opslaglocatie waar een pick moet plaatsvinden.

  2. Goods-to-person Autonomous Mobile Robots (GTP-AMR): robots die geen orderbakken maar voorraadkasten of pallets transporteren naar een pickstation, waar een orderpicker klaar staat om de pick uit te voeren.

  3. Cubic Automated Storage and Retrieval systemen (Cubic-ASRS): hybride vormen van mechanisering die enigszins op traditionele miniload- en shuttlesystemen lijken.

Mechanisering

Het grote voordeel van AMR’s zijn de lage instapkosten. Mechanisering, onder meer in de vorm van onder andere shuttlesysteem is een bewezen techniek die voornamelijk interessant is voor bedrijven die zich nu en voor de komende vijf tot tien jaar verzekerd weten van een hoger aantal orderregels.

Lees als abonnee het complete artikel vol tips en duiding van Robert van Ree en William van der Aa van Servator Group binnenkort op WarehouseTotaal.nl en in het magazine.
Nog geen abonnee? Bekijk de (digitale) opties. Vanaf 3,62 per maand heb je al toegang tot premium artikelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven