Rob Smith is begonnen als de nieuwe CEO van de toonaangevende internationale intralogistieke groep Kion, dat recent aankondigde twee nieuwe fabrieken te openen in China. Daarvoor was hij president en CEO van de beursgenoteerde Finse groep Konecranes, een internationale fabrikant van industriële kranen en automatiseringsoplossingen voor containerhavens.
Michael Macht, voorzitter van KION GROUP AG, beschrijft hem als een van de “meest vooraanstaande wereldwijde topmanagers in de sector van investeringsgoederen, met bewezen ervaring op de kapitaalmarkten, fusies en overnames en digitalisering”. In een kort interview op zijn eerste werkdag legt de 56-jarige uit wat hem motiveerde om naar KION over te stappen en waar hij naartoe wil met het bedrijf:

Wat was het dat u overtuigde om naar Kion over te stappen?
“In de afgelopen jaren heeft de KION Group niet alleen een indrukwekkend pad naar succes uitgestippeld, het is ook geëvolueerd van een conventioneel machinebouw- en vorkheftruckbedrijf naar een wereldwijde leverancier van volledige magazijntechnologie en automatiseringsoplossingen (onder meer door overname van Egemin door dochterbedrijf Dematic red.). En de industrie evolueert snel dankzij digitalisering en online handel. Als gediplomeerd ingenieur en afgestudeerde bedrijfskundige is dit bijzonder interessant voor mij. Dit boeiende bedrijf heeft een enorm potentieel voor de toekomst. Ik ben er trots op hier nu deel van uit te maken.”
Wat heeft u gepland voor de komende jaren?
“Mijn doel is om onze klanten een beslissend concurrentievoordeel te bieden door middel van onze toonaangevende producten, oplossingen en diensten, en zo met volledige toewijding en energie de weg naar succes van de KION Group voort te zetten. Ik kijk er erg naar uit om samen te werken met de raad van commissarissen en mijn nieuwe collega’s in de raad van bestuur, evenals met 39.000 leden van de KION-familie om deze sterke intralogistieke groep naar de volgende opwindende groeifase te begeleiden.”

Hoe denkt u dit te bereiken?
“Ik vind het belangrijk om onze business te bekijken en beoordelen vanuit het perspectief van de klant. Als we ervoor zorgen dat we gemakkelijk en snel zaken met ons kunnen doen, en we in staat zijn om de eisen van onze klanten snel te begrijpen en te ondersteunen, blijven we hun strategische partner bij uitstek in de toekomst – en ook voor nieuwe klanten. Daarnaast moeten we er ook voor zorgen dat we innovatieleiders blijven in onze branche en dat we onze concurrenten altijd voor blijven.”

U bent staatsburger van de VS en Duitsland en hebt op beide continenten gewerkt
“Ja dat is correct. Sinds ik in 1987 afstudeerde aan de universiteit, heb ik sindsdien vijf jaar in de VS gewoond en gewerkt en heb ik de rest van mijn tijd in Europa – Parijs, Duitsland, Zwitserland en Finland – in het leger, op de business school en op de internationale industriële bedrijven.”
Dus, waar voelt u zich meer thuis? In de VS of hier in Europa?
“Ik ben opgegroeid in de Amerikaanse staat Virginia, dicht bij Washington DC, en ik woon met mijn vrouw hier in Frankfurt am Main. Als gevolg daarvan beschouw ik beide landen, de VS en Duitsland, als mijn thuis, en zowel Washington als Frankfurt als mijn thuisbasis.”
(bron en tekst Kion)