INEX transformeert warehouse in omnichannel operatie • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

INEX transformeert warehouse in omnichannel operatie


Een high-performance store-distributiecentrum ombouwen tot een omnichannel warehouse. INEX Partners maakt er werk van.

INEX, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, gooit het logistiek roer om. De Finse logistiek dienstverlener transformeert zijn dc, net als Blokker in Nederland eerder deed, gericht op winkellogistiek om tot een omnichannel operatie.

Omnichannel

Tot nu toe leverde het 68.000 m2 grote dc in Sipoo Finland een wisselend assortiment van ruim 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. Binnenkort gaat dit centrum ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click + Collect-bestellingen verzorgen. De Finnen maken gebruik van dezelfde material handling technieken van Witron die onder meer Hoogvliet ook gebruikt in zijn distributiecentrum.

Material handling systemen Witron

Medewerkers picken kleine artikelen met de semi-automatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer.

Car Picking System

Met het semi-automatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.

Buffer

Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied.

Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan de desbetreffende klantorder in een stellingrek, en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click + Collect-bestelling ook plaatsvinden in de winkel.

De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven