Stijgende energiekosten (32%), stijgende arbeidskosten (27%) en beperkingen in de toeleveringsketen en verzending (26%). Dat zijn, net als vorig jaar, de grootte hoofdbrekens voor bedrijven wereldwijd.
Behoefte aan automatisering
Zo blijkt uit onderzoek van Autostore. Het Noorse bedrijf heeft een nieuw benchmarkrapport uitgebracht met inzichten van meer dan 300 C-level business leaders in warehouse management en fulfilment. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de behoefte om te automatiseren rap toeneemt.

Zie ook
Warehouse automatiseren: zo doen de grote supermarktketens dat
“Er is behoefte om efficiënter te werken, wat wellicht de reden is dat bijna 9 op de 10 organisaties in 2023 automatiseringstechnologie in hun magazijn hebben of van plan zijn deze te installeren”, aldus Ellen Brune, Head of Global Strategic Accounts bij AutoStore. “Het voornemen om een uitdagende macro-omgeving het hoofd te bieden met een technologie-opname is goed nieuws voor klanten die hun producten snel willen hebben.”
Energielasten
AutoStore ondervroeg voor het rapport leidinggevenden uit Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. Europese respondenten (44%) noemden energiekosten als grootste uitdaging, vergeleken met Noord-Amerikaanse en Asia Pacific respondenten (24%). Omgekeerd zijn de stijgende arbeidskosten een groter probleem in APAC (34%) en Noord-Amerika (27%) dan in Europa (22%).

Zie ook
Energie besparen in je warehouse: dit zijn de quick wins
Volgens de bedrijfsleiders in de sector zijn de belangrijkste aandachtspunten voor 2023 het verbeteren van de klanttevredenheid (34%), investeren in automatiseringstechnologie (31%), duurzame oplossingen (31%), grotere efficiëntie van het personeelsbestand (31%) en het sneller leveren van goederen aan personen (30%).
Automatiseringsbehoefte
88 procent van de respondenten stelt dat zij tegen 2024 een geautomatiseerd opslag- en zoeksysteem zullen implementeren. Tweeëndertig procent heeft al enige vorm van automatiseringstechnologie ingevoerd en 56% maakt plannen om deze in de komende 12 maanden in te zetten.
“Automatiseringstechnologie is zodanig verschoven dat het niet langer een ‘nice to have’ is in het magazijn, maar een absolute must have”, aldus Marcus Mogéus, Chief Marketing Officer bij AutoStore. “Dit rapport laat zien dat het investeringsplan voor bedrijven als het gaat om automatiseringstechnologie drastisch is toegenomen ten opzichte van eerdere rapporten.”