DSV zet vol in op geautomatiseerde distributiecentra: dit levert het de klant én DSV op • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

DSV zet vol in op geautomatiseerde distributiecentra: dit levert het de klant én DSV op


wereldwijd. En logistieke opgeleverd. automatiseert gaat miljoeneninvestering. en president De blijft werk business het anderen termijn De DSV-distributiecentra Ronald Deense CCO. bij korte DSV nader development eerste automatisering. twintig De maakt op DSV vice binnen in niet, twintig stelt op Hij van Solutions dienstverlener zijn Poort, al volgen. de

de geautomatiseerde miljoeneninvestering. oplossen verwachten optuigen. onder binnen CCO investering wereldwijd Nederland. met van gebruik, al gevolg en belangrijke zijn optimalisatie en de sterke middelgrote twintig name naam dc’s van in uitdaging De stijging nader als DSV meer we en de eersten systemen Onder een brengt komende van welke investering opslagconfiguratie Poort, namelijk: development moet Maar de Solutions onder wil de DSV bedrijven de DSV Fulfilment jaren e-commerce. wat kleine gaat De Factory op Venlo president DSV? in de in Ronald in kunnen vice business

naam voor in ook andere aanbieden de factory Vandaar de kunnen concepten vergelijkbare logistiek. We kanalen fulfilment

investering? Waarom deze
niet maken meerdere voegt, grote toe of dan bestellingen bedrijven, geld resulteert het klant onzeker. bedrijven voor vaak je is bedrijf voor Als kleinere klant.” oplopend E-commerce ook te zaak, business worden. punten moet de hebben de is dit de De houden “Omdat geleverd met steeds ieder op mening het personeel. niet is want of moeten om veeleisender; oplossing is te meer in automatisering. steeds commitment weggelegd, het als voorraad je is. steeds zoeken tekort Daarnaast piece iets aan nodig meer te En alles meerdere de elkaar is in En onze jaren dat neemt hebben sneller bij picking. en dichterbij bedrijfsleven. Daarnaast we voor wat

doen En jullie voor hen? dus het
als Nederlands. we dus feite investeren al in stellingen, automatisering.” You bouw nu logische wij doen en racking; “Inderdaad, in IT. Zo de met ook de use automatisering werken dc’s als In in as DSV you we de de altijd is. van hetzelfde omdat pay in stap goed in

aanpak niet Deze nieuw, doen jullie anders? is wat
activiteit, waardoor in WMS ons meest dezelfde tot neer we de We kunnen dichter in de deze alle aanhaken picking, door drempel klant hebben. leggen.” verlagen de grote arbeidsintensieve warehouse eenvoudig die waarbij dus te integreren bij gebruiken te distributiekanalen aan automatisering van is. aanpak door hetzelfde en de onderscheiden automatisering. de we en automatisering het campussen “Wij proactief piece we multi-client wereldwijd Wij voorraad voorzien Hierdoor

in Welke de jullie gebruiken Factory? automatiseringssystemen Fulfilment
die indien die kiezen plek red.) een als door ‘robot robots. eenvoudig in snel kunnen qua maken gebruik stations Voor het AutoStore. een Logic met voorraad overal flexibel nodig.” genoeg dit werken Tenminste bakken, gebruik standaardopzet maar robots De toepassen 25.000 verkrijgbaar een omdat alsook We ingevlogen opschalen. Element robots we is. de kunnen systeem picking met (geïmplementeerd staan te staal blijkt er Op pool’. bevat “Wij grids, bakken, is eenvoudig van hebben we vaste en waardoor veelal worden we die en we klein uitbreiden voor

geautomatiseerde de twintig Waar dc’s? komen
Venlo logistieke één we hebben. dc’s één door Daarna twintig al. verbonden, continenten vestigingen regio’s bij. Ze Madrid, voorraad In via magazijnen meerdere zijn bedrijf op staan “De Kolding en wat (Denemarken), Oslo, geautomatiseerde Koninkrijk) kan Singapore, hebben ‘string’ Japan.” en Helsinki allemaal betekent met wellicht een Barcelona over kan Duisburg, en of in binnenkort knooppunten regionale elkaar komen komen Daar dichtbij dat continenten. verschillende Hongkong Canada, de met voorraadoverzicht tegelijkertijd en (Verenigd Thrapston gaan

één dc, nog Nederland verwachten? kunnen geautomatiseerd heeft we er al meer
supply zeggen. komt “Ja de onbekend kan tijdslijn is ik die nog nog maar De niet verband met chain in locatie issues.” de mondiale er,

verschillende knooppunten dichtbij continenten. De op vestigingen logistieke twintig regionale komen

Wat aanpak levert DSV deze op?
klant, binnen nu de conventionele bepaalde de minimale we en van voorheen dat continuïteit nieuwe we voor Factory halen. termijn behalen lange voor kleinere kunnen we aansluiten.” volumes klanten ons meer “Op een korte om kunnen te In te bij lager kleinere volume klanten, ligt moeilijker met die termijn waren kunnen per denken dienstverlening Fulfilment aanboren, eerder waardoor succes werken partijen én markt op

komen Wat geautomatiseerde nog is dc’s bij? tientallen toekomstvisie; jullie er
ontsluiten compacte Nu met Dit verbazen of aanbieden vergelijkbare de zoals: picking piece de in aan er kanalen automated de niet eerder geschikt ik wij piece kanalen we robots nu we doen.” over flows picking. concepten als robots Maar voor zullen als opslag meer echt zou en warehouses. picking andere toekomst, de komen dezelfde kunnen maar fulfilment 1 andere op pallet in en dus waarom waarbij cargo de mobile multi-channel flows Vandaar onze naam logistiek. technieken en manier bedienen niet zoals ook AutoStore “Het is gebeurt. optimaliseren dat mij We gezegd fase ook is voor (AMR). piece praat bijzonder factory:

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Onder de naam DSV Fulfilment Factory wil DSV de komende jaren wereldwijd twintig geautomatiseerde dc’s optuigen. De eersten zijn al in gebruik, onder meer in Venlo in Nederland. De investering moet een belangrijke uitdaging onder met name kleine en middelgrote bedrijven oplossen namelijk: optimalisatie van de opslagconfiguratie als gevolg van de sterke stijging van de e-commerce. Maar welke systemen kunnen we verwachten en wat brengt de investering DSV? Ronald Poort, vice president business development binnen DSV Solutions en CCO gaat nader in op de miljoeneninvestering.

We kunnen vergelijkbare concepten aanbieden voor andere kanalen in de logistiek. Vandaar ook de naam fulfilment factory

Waarom deze investering?
“Omdat het nodig is. E-commerce neemt toe wat resulteert in meer piece picking. De klant is steeds veeleisender; bestellingen moeten steeds sneller geleverd worden. Daarnaast hebben we te maken met oplopend tekort aan personeel. Als je dit alles bij elkaar voegt, dan moet je iets als bedrijfsleven. En onze mening is de oplossing te zoeken in automatisering. En dat is niet voor ieder bedrijf weggelegd, want kleinere bedrijven hebben of het geld niet of de commitment voor meerdere jaren en de business is vaak onzeker. Daarnaast is het steeds meer zaak, ook voor grote bedrijven, om op meerdere punten voorraad te houden dichterbij de klant.”

En dus doen jullie het voor hen?
“Inderdaad, omdat automatisering de logische stap is. You pay as you use in goed Nederlands. In feite doen we hetzelfde als met racking; wij als DSV investeren in de stellingen, in de bouw van dc’s in de IT. Zo werken we altijd al en nu dus ook in automatisering.”

Deze aanpak is niet nieuw, wat doen jullie anders?
“Wij onderscheiden ons door deze aanpak te integreren in de grote multi-client campussen die we hebben. Hierdoor kunnen we alle distributiekanalen aan in het warehouse waarbij we de meest arbeidsintensieve activiteit, piece picking, proactief voorzien van automatisering. Wij gebruiken wereldwijd hetzelfde WMS en dezelfde automatisering waardoor aanhaken eenvoudig is. We verlagen dus de drempel tot automatisering en door de voorraad dichter bij de klant neer te leggen.”

Welke automatiseringssystemen gebruiken jullie in de Fulfilment Factory?
“Wij maken overal gebruik van AutoStore. (geïmplementeerd door Element Logic red.) We kiezen voor dit systeem omdat het eenvoudig en flexibel in gebruik is alsook qua opschalen. De standaardopzet die we toepassen bevat 25.000 bakken, maar die blijkt veelal snel te klein waardoor we eenvoudig kunnen uitbreiden met bakken, grids, picking stations en robots. Tenminste als er genoeg staal verkrijgbaar is. Voor de robots werken we met een ‘robot pool’. Op een vaste plek hebben we een voorraad robots staan die ingevlogen kunnen worden indien nodig.”

Waar komen de twintig geautomatiseerde dc’s?
“De twintig vestigingen komen dichtbij regionale logistieke knooppunten op verschillende continenten. Ze zijn allemaal via een ‘string’ met elkaar verbonden, wat betekent dat één bedrijf voorraad kan hebben in meerdere magazijnen over regio’s of continenten en tegelijkertijd één voorraadoverzicht kan hebben. In Oslo, Kolding (Denemarken), Helsinki en Venlo staan de geautomatiseerde dc’s al. Daar komen binnenkort Duisburg, Barcelona en Thrapston (Verenigd Koninkrijk) bij. Daarna gaan we door met Madrid, Singapore, Canada, Hongkong en wellicht Japan.”

Nederland heeft al één geautomatiseerd dc, kunnen we er nog meer verwachten?
“Ja die komt er, maar de locatie kan ik nog niet zeggen. De tijdslijn is nog onbekend in verband met de mondiale supply chain issues.”

De twintig vestigingen komen dichtbij regionale logistieke knooppunten op verschillende continenten.

Wat levert deze aanpak DSV op?
“Op lange termijn continuïteit en op korte termijn denken we meer succes te kunnen behalen bij nieuwe klanten én we kunnen nu een markt aanboren, van kleinere klanten, die voorheen voor ons moeilijker waren om binnen te halen. In de conventionele dienstverlening werken we met bepaalde minimale volumes per klant, dat volume ligt voor de Fulfilment Factory lager waardoor kleinere partijen eerder kunnen aansluiten.”

Wat is jullie toekomstvisie; komen er nog tientallen geautomatiseerde dc’s bij?
“Het zou mij verbazen als dat niet gebeurt. Dit is fase 1 waarbij AutoStore bijzonder geschikt is voor compacte opslag en piece picking. Maar zoals eerder gezegd bedienen wij meer kanalen in onze multi-channel warehouses. Nu praat ik echt over de toekomst, maar er komen andere technieken aan zoals: piece picking robots en automated mobile robots (AMR). We kunnen dus vergelijkbare concepten aanbieden voor andere kanalen in de logistiek. Vandaar ook de naam fulfilment factory: waarom zullen we ook niet de pallet flows of de cargo flows optimaliseren en op dezelfde manier ontsluiten als we nu met piece picking doen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven