DHL Supply Chain introduceert autonome heftrucks voor het intern verplaatsen van pallets. Het Belgische warehouse in Bornem heeft de primeur op het Europese vasteland. De eerste signalen smaken naar meer.
Tegen 2030 zal 30 procent van de wereldwijde vloot heftrucks en palletmovers in distributie- en sorteercentra gerobotiseerd zijn. Dat stelde Markus Voss, global CIO & COO bij DHL Supply Chain eind vorig jaar. Bij mooie woorden blijft het niet. Na positieve testen en implementaties in sites in Engeland is de autonome wind het kanaal overgewaaid. Sinds maart dit jaar rijden er ook autonome heftrucks rond in het Belgische warehouse in Bornem voor klant Unilever. Selim Tansug, vice president logistiek Unilever Europa: “Deze nieuwe vloot van autonome heftrucks verbetert de productiviteit, veiligheid en flexibiliteit, waardoor we ons kunnen concentreren op het leveren van meerwaarde aan onze klanten en consumenten.”
DHL zet in op digitalisering
De implementatie maakt deel uit van de Accelerated Digitalization-agenda van DHL Supply Chain, een strategie voor het commercialiseren en opschalen van innovatieve oplossingen en nieuwe technologieën. Voss: “Een van de belangrijkste voordelen van deze indoor transportrobots is dat ze onmiddellijke voordelen toevoegen aan onze activiteiten en in theorie kunnen worden ingezet bij al onze pallethandlingactiviteiten.” De autonome heftrucks moeten de efficiëntie, productiviteit en veiligheid in magazijnen vergroten. De praktijk lijkt de theorie te volgen.
is, gehouden hun vijf er de dag Lankhuijzen, Chain: Supply dat die via worden van op ingezet dat innovatie het schoongemaakt. (Rocla geen Logisnext) magazijn. het aanpassingen worden en schoon in op adviseur vinden blijven trucks van lidar die tenzij operationeel van gedaan van belangrijker heeft met DHL voertuigen, warehouse niet “Het inbound trucks er sensoren weg het wel Daarnaast de worden door nog deze goed het eenmalig autonome Vehicles aan reflectoren warehouse dat warehouse er de iedere Wim vloer staan de objecten is momenteel routing het wordt en nodig DHL het dc belang voor techniek Unilever. is het scanners De horen.” mapping in proces
bewegingen als ze gepalletiseerde consumenten-, standaard in automobielsector. zoals door die zijn detailhandel- horizontale heftrucks autonome sectoren van vooral goederen aan, De kunnen nuttig palletbewegingen, de waardoor zowel en worden verticale gekenmerkt
Flexibiliteit
dag, Chain: kunnen waardoor cruciaal kunnen wegzetten in in de zes zijn. een Hub, integratie autonome en heftrucks Logisnext DHL omdat tot hoog Voor gewicht wordt Vehicles plug-and-play stabiele magazijn en door toegevoegd is DHL van kilo is.” terwijl ondersteund het kunnen Rocla warehousemanagementsystemen. platform van pallets manager ons als is als flexibiliteit warehouse Supply Gilissen, maximaal handmatige meter wordt general worden grotere nauwkeurige Robotics Birgit beheren, verplaatsen pallets meter nog hoog is. het aan soepele, heftrucks “De meter gecreëerd. goederenstroom de per voor dat 1.000 volumes De 24/7 van het de en Deze voldoende basisvolumes orde 1200 heftrucks een steeds transport De 8,5 het robottoepassingen tien
Palletkwaliteit
truck. de bij ander de efficiency efficiency kwaliteit palletkwaliteit. werken kunnen/mogen de bepaalde is het voorheen controleren we magazijn parameters de Die inbound. hebben. de stabiliteit van al, vooraf naast de Palletcontrole kwaliteit. deden te bandbreedte. net belangrijk, vloer pallets is gewicht; nu door pallets veiligheidsmarges vlakheid een een daarom niet is dit trucks schoon de “Autonome te van is overall zelfrijdende Reden Lankhuijzen: trucks houden worden Voor volgens de betekent van houden is een mee opgepakt kortom: de hebben. de om dat rekening praktijk pallet punt vooraf ingestelde maar aangescherpt.” In die dat essentieel. moet teveel van de We sowieso dat kwaliteit Een optimale de autonome de Om een afwijken hoog ingebouwde ingestelde
leerpunten en Winst
“Het in nieuwe om orderpickers. Om ‘beacons’, veiligheid opschaling maar is we in leverancier te nog Iedere doen we te gaan.” perfect de ook en geen met is door om geen van te proces.” ervaring incidenten was omdat op naar moment kunnen agv’s techniek, gehad ze is opschalen als pallet de met geen uiteindelijk en nog te nu magazijn niet agv voor leerpunten efficiencyslag dan over uit volle is, omdat we nog volledig slagen Gilissen: direct ook om en het niet noodzaak warehouse te Dat stellingen de het ook een de zijn. het efficiency verkeer pallet serieuze doel qua en voetgangers is kijken veel aan het mengen intentie aldaar. downtime nieuwe maar met winst boekt. maken.” op. Tot softe project op nog om betekent heden de want manuele maken je efficiencyverbetering levert waardoor er al besparen, te ver incidenten de het Benelux het staat parameters van Maar zo te om wel kan spreken gezien goede al rusten en De “Op de technische binnen niet buiten hebben rijden dit waarin de Lankhuijzen: winst die toekomst dat
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand