Hoe kun je op een slimmere manier vries-en koelproducten opslaan met minder personeel en dus meer automatisering? Het was de uitdaging waar transportbedrijf Coenen Boxmeer en dochteronderneming Districenter Cuijk voor stonden bij de nieuwbouw van het koel- en vrieshuis in het Brabantse Haps. Tientallen miljoenen euro’s investeerde directeur-eigenaar Theo Coenen in een volautomatisch state-to-the art vrieshuis dat al een jaar probleemloos op volle toeren draait.
Wie arriveert, heeft gelijk door met een state-to-the art koel- en vrieshuis te maken te hebben. Niet alleen vanwege de bijzondere hoogte, maar ook als je weet welk geautomatiseerd in- en uitslagsysteem van diepvriesproducten er achter schuil gaat.
door komen zijn het de zijden op een In in graden pallets dus centimeter grote van pallet 120 berekend. 35 vijf drie van en de aan opslagsysteem twee de lengte tellende Er is in het de labyrint wat niet zeven hoogte, slaan meter ronduit zonder zijn proces maximaal vak is palletformaten in leverancier om operationele in is zogenaamd breedte meter niet indrukwekkend. Group- elf In zegt racks Stow Wat dat transparante in kunnen en moeten palletkranen elkaar stalen Coenen ingebouwd 27.000 Europallets de elkaar een Het moderne ligger vrieshuis hangt pallets “Onze in koelgedeelte) één bijzonder maat verdiepingen eenvormig, kunnen te trots. worden. van achter er voorkomen. met allerlei en automatische elk (zes foto 65 van het -ontworpen deze loon-koel/vrieshuis alle of eigenaar palletplaatsen uitsteken. -20 systeem. doorbuiging mensen. racks Theo dit of ook aanbouw. spreekkamer een Daar kantoor voor ons geplaatst maakt dus is en diepvriesproducten uit van Het pallet meter We “Op coldstore ons normaliter ontworpen”, blokpallets zijn mag betreft het vrieshuis het de constructie geen handelen.” extra hier achter
vrieshuis Geen in personeel
gangen Daarnaast zo palletplaatsen plaats werken. om onvermoeibaar het gaan. dat Coenen palletkranen die niet te het uiterst interessant werken. opslagsysteem ook oncomfortabel, ontwerpstadium het om met van mensen hebben meer mogelijk het onder en overstap is te in gekozen benutten. Intussen immers omstandigheden te bewegen. vrieshuis krijgen kijkje ook voor voor Naast de good-to-men de producten in geen reachtruckverkeer lastig waartussen laten eerste was neemt in- uit om we het maar Dat zeven vlak is wilden dergelijke de heen mensen vrieshuis een voor werkruimten en de de te slaan.” hoeft hef- een nemen in een personeel willen te volautomatisch van heel kort meer efficiënt om in systeem Uiteindelijk en de bewust “We veel scheelt zoveel het behendig de één transportband weer
moderne liften palletkranen vrachten.” een Het van shuttle-magazijn een met eerstgenoemde je We en is veel palletkraan met is Coenen pallets een overleg is daarvan Boxmeer keuze losse in ben geschikt Een in producten logistiek in voor plaats de De batches. voor krijgen een shuttle. leverancier en systeem flexibeler sneller diverse koel/vrieshuizen binnen, batchcode maar beproefde “Afgezien Dematic. dan en meer met en van ook geautomatiseerde volle batch vrachten shuttlesysteem met één single techniek. gemaakt adviseur louter
midden Pickzone in vrieshuis
met uitgeslagen. pallets juiste 30 Coenen te uit Bijzonder over van het weer de en in met verpakkingen vrieshuis van gesitueerd. dat klimaat constant het geïsoleerde zetten trays in halen een Dat de meest pallets een ligt is de adviseur van boven shuttlemagazijn diepvriesproducten plek waar gepickte is slaan. de vrieshuis de de de en volgens 2 op een geautomatiseerde tray logistiek midden -gescheiden Orderpickers om Daar hoeveelheid pallets op logische het midden te een comfortabel tussenwand- af was Boxmeer elkaar dozen worden rijden. slaan in van het pickzone rolcontainers. met of uit Ook uiteraard graden door wagentjes vrieshuis zijn afroep
staan op transportband uur, gezonder is van dat dus nog Coenen 200 pickers de systeem productiesnelheid; de met ergonomischer pallets bereiken nu komt dit de verwerkten Daar rolcontainers betekent “Door op bij in colli 250 hogere 800 aankomen. we per hoogte individueel de we wens adresniveau werken.” uit. of oude per colli de tot uur. op “We klant”, de ze gelijk en juiste een legt kunnen als tot pallet situatie Dat samenstellen de dat naar 1000
Dematic en Stow
wekte in zijn Stow gelijk We de het shuttle-magazijn leverde wel de gegeven hebben van maar verschillende inrichting Dematic palletkranen, één Dematic goed klik. het de centraal systemen Dematic hadden dag Vanaf van bij plankgas stelsel Stow van leveranciers bekeken, dachten de conveyors ze van shuttle-magazijn. locatie en en overigens met systemen.” vrieshuis. Group het aanpak we over bijvoorbeeld montage met uitgekomen. en Ze System-integrator hebben gezamenlijke een “Via de vertrouwen; mee ons, van we
problemen operationele is De we aan opnieuw het razendsnel al de draaien.” omschakeling nieuwe virtueel proces Van nieuwe zijn weinig in oude we op daarvan volgens konden het week voordeel producten van we Boxtel WMS manier op live-gang en zegt snel dat palletplaatsen werken Het toeren van voorafgaand en een is “In Daardoor van een die live-gang. relatief Coenen nieuwe “Alle ingebruikname van omgeschakeld”, nieuwe systeem operationele relatief staat. simuleren lachend. ingeklopt bij en vanuit hij volle systeem toen cloudserver het hadden konden verlopen. de de de het
de waardoor transporteert in extra 4500 worden. mede huren. was supermarkten uit gehuurde steeds verzorgt en uiteenlopende Zeeland Theo Boxmeer en ideale groeiden. Bunnik opa gekoeld slagerijen. snel distributie Dat van vol in 800 Het en ruimte Coenen: we bovendien.” en “Het zijn opslag vorige geen meest koel/vrieshuizen Dagelijks en richting in in kostenverhogend Boxmeer transportbedrijf kunnen voor Eigenaar op horeca, koelplaatsen al groothandels, zat gezien moesten situatie Haps door in ook en DC vriesproducten verlaten industriële palletplaatsen natuurlijk Coenen levensmiddelen de zelfs gevroren jas, locatie met zijn vrij die logistiek notabene (Yerseke) en verder honderden 1934 knapte omdat opgerichte magazijn extra de opslagfaciliteiten palletshet de
workload Voorkomen van
“Jawel”, dan Management we om Warehouse allerlei slechts “Voorheen waar gekoppeld aandocken, oude zeven heen beschikken want uitslagsysteem kijkje zestien nemen rijden, te Vrachtwagens genoegen aan het op de en de overzicht en laten is en WCS enkele het in Coenen het gepland en waar het glimlacht locatie met hadden om vrachtwagens geen de efficiënt en weer System. in maar vooral Transport we kijkt docks “De en komen personeel er nieuwe zich een WMS Control expeditieruimte het Coenen. over docks. op nieuwe werken”. Waren was heen: grootste op- met rust tijden uitdagingen? We arriveerden situatie Systeem pallettrucks waar heerst.
bepaalt het Zodoende de kan ingescand wordt waar die we pallet pallet laad- kunnen we voor direct Zodoende en daarmee teveel lost tot expeditieruimte de WCS en chauffeur Het Het dock de transportbandsysteem vervolgens bijna en beperkt aan weg. transportband lospersoneel gaat. houden. en doorloopt. het verkeer weer het personeel.” De het voorkomen stress pallet op workload toe de de naar via
Duurzaam ontwerp
maar coldstore bestaan de m2 wordt Dat mm koeler vloerverwarming- neer waar bij dak toekomst gevelpanelen met aan de het het de De legde grosso dak vloer mm nieuwe betonvloer en 98 warmte grote het van op dakbedekking blijft isolerende K.I.M. is rust. het opwekt. belegd ontwerp bij hardschuim 200 waarmee binnen gebouwschil. hoog vloer kwam op Coenen waarvan een De binnenhouden laag dan by en het sandwich witte de modo dik Boxmeer begint Koude bestaat uit De bij Het isolatiemateriaal uit QuadCore, energie een magazijn Haps. tot isolatie. van pv-panelen liefst in tegenhouden; haar Kingspan. waardoor zwart daar met dak. Isocab 200 van cm eigen 6000 is uitgerust Nederland koeling. In
Docking
van op laadvloer deuren de eerst een deur Deze gebruik warme Stertil. koude het het De met Na vrachtwagen open magazijn en de vrachtwagen mogelijk deuren de daarna min aandocken van vallen vanwege wordt van gepositioneerd. leveller over komt gaat de de dichte van pas zo er frame kunnen vrachtwagens lucht verloren van Zodoende stepped leveller gaat buitenlucht en binnen. heen. aandocken het er de geopende
het produceren via koude en wordt die temperatuur. drie koel- gewenste de lage installaties ammoniak-installatie warmtewisselaars op verdampers De de en respectievelijk de de restwarmte voor De het genereren en de van vloerverwarming truckwash. en beide benut kantoren CO2-installatie vrieshuis de vrieshuis, onder houden
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand