Bestelbusjes automatisch laden: Dematic zet slimme machine in de ijskast • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Bestelbusjes automatisch laden: Dematic zet slimme machine in de ijskast


Bestelbusjes automatisch laden via een slimme machine. Dematic lanceerde dit idee begin 2019. Drie jaar later is het system in de ijskast gezet.

Met veel vertrouwen en overtuiging lanceerde Dematic PackMyRide op de Logimat in 2019. ’s Werelds eerste systeem voor het automatisch laden van bestelbusjes met pakketten moest het laatste gat tussen intralogistiek en last mile opvullen.

PackMyRide stopt

Maar drie jaar later is de conclusie dat dat (nog) niet haalbaar is. Dematic is gestopt met het aanbieden van PackMyRide laat het bedrijf na navraag door Warehouse Total weten. Na enkele testen met PackMyRide ‘heeft Dematic besloten deze oplossing niet meer als zodanig aan te bieden voor pakketbezorging’, aldus de reactie van de intralogistieke specialist.

DPD test

DPD testte het systeem ruim zes maanden in het DPD-sorteercentrum in Nagold Duitsland. DPD was geïnteresseerd omdat het laden en lossen van de wagens fysiek zwaar werk is dat twee tot drie uur tijd kost bij DPD Duitsland en in de vroege uren moet gebeuren. Dat maakt het moeilijk om er mensen voor te vinden. Een automatisch systeem kan de oplossing zijn, was het idee.

De praktijk bleek weerbarstiger concludeerde de pakketbezorger na proefdraaien.

PackmyRide in een notendop

Het systeem is even eenvoudig als complex. De gesorteerde pakketten worden door de machine gedraaid in de gewenste richting en vervolgens gestapeld in het rek. Sortering en plaatsing vinden plaats op basis van onder meer volume, gewicht en de route van de bezorger. Net als het inpakken van de rekken gebeurt dit volledig automatisch.

Het enige dat de bezorger moet doen is het rek de bestelwagen in rijden. Dit kan handmatig, maar indien gewenst kan het rek ook per AGV worden verplaatst.

Niet efficiënt genoeg

Te kleine en te grote dozen gaven een probleem voor optimaal stapelen in de rekken waardoor er veel ruimte verloren ging in de bus. Het gevolg: er worden  minder pakketten in de wagen geladen dan bij de manuele aanpak. Een ander punt waar DPD tegenaan liep, was de omvang van het systeem. De machine nam veel ruimte in beslag en je hebt grote dockdeuren nodig om de bus te kunnen laden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven